Konservativa ideal ÄR inne

Jag har flera gånger skrivit här på bloggen om att konservatismen, på olika sätt, är inne. Det betyder inte att det följande INTE är en nyhet. (Underbart att närma sig upprepningens trista anda i ett sådant här ämne!)

Det som ger mest status idag är allmänbildning.

Känn på den. Det var sannerligen på tiden! Vettiga människor är förmodligen det bästa som finns.

Det är opinionsinstitutet United Minds som står bakom den senaste trendbarometern. De tio främsta statussymbolerna idag är som följer:

1 Vara allmänbildad
2 Vara en engagerad och duktig förälder
3 Ha en egen ihoparbetat förmögenhet
4 Vara duktig på sitt arbete
5 Kunna många språk
6 Ha möjlighet att vara ledig hela sommaren
7 Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor
8 Ha många vänner
9 Bo i en stor villa/lägenhet
10 Ha en helt egen stil

Det är som om min far plötsligt blivit trendguru: det är det HÄR som gäller, basta. OK, inte riktigt – men i stor utsträckning är jag uppvuxen med dessa ideal. Jag måste dock reservera mig ifråga om nr 3, nr 6, nr 7 och nr 10: I min familj har s.k. ”nyrikingar” stått lågt i kurs (även om de kan vara OK att känna), att gå omkring och vara ledig har aldrig varit populärt, tiden och pengarna läggs på familjen och vännerna, och när det gäller tian så är det nog inte p.g.a. förväntningar hemifrån som jag utvecklat en ”egen stil” (vilket mina barndomskamrater alltid tyckt att jag haft).

Jag kammar i alla fall hem ”poäng” enligt följande:

1 Tämligen.
2 Det är i varje fall ett djupt rotat ideal.
3 Hmm… nej.
4 Jag är energisk, ambitiös och mycket produktiv.
5 Ja (svenska, engelska, franska och tyska).
6 Jag är själv alltför rastlös och tycker inte att man ska slöa.
7 Jag engagerar mig en hel del ideellt.
8 Hmm… jag har väldigt många bekanta, och en handfull vänner.
9 Gjort’et, men nu bor jag i en liten lägenhet.
10 Jajamen, vem vill va’ som alla andra?

Jag kan i och för sig konstatera att jag plockar poäng också på minusskalan. Nr 92 av 100 är att ha ett fullspäckat schema – och jag kan inte minnas när jag hade tråkigt senast. Ledsen kan man väl bli ibland, men tråkigt har jag aldrig. Att ha en akademisk examen hamnar först på 25:e plats, men kanske väger det upp att jag snart har två.

För att återknyta till nr 1 om allmänbildning drager jag slutsatsen att undersökningsmakaren Marie Söderqvist Tralau (numera) är gift med statsvetaren Johan Tralau. 😉

Jakob E:son Söderbaum

0 Responses to “Konservativa ideal ÄR inne”



  1. Kommentera

Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 953,021 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar