Kristdemokratin & det ”okränkbara människovärdet”

Det okränkbara människovärdet är en grundsats inom den kristdemokratiska ideologin. Inte så sällan hävdas denna kraftfullt från den kristdemokratiska vänstersidan i betydelsen ”alla människors absolut lika värde”. Som om man samtidigt glömmer bort den för kristdemokratin lika grundläggande ofullkomlighetstanken, att varje människa är en blandning av gott och ont. På sistone har jag häpnat över hur denna typ av enbenta argumentation börjat florera inom den svenska kristdemokratin. Synnerligen oklart varför, när partiets behov att maximera sin bredd gör sig påmind vid varje opinionsundersökning.

Jag vill därför passa på att återge vad Claes G. Ryn skriver i antologin Kämpande konservatism (1971). Ryn är sedan 1980-talets början professor vid Catholic University of America.

”Den kristna broderskapstanken […] talar inte, som många tycks hävda idag, om urskillningslös kärlek till människan; människan är ju en blandning av gott och ont. Vad kristendomen predikar är uppoffrande omtanke om människornas möjligheter att förverkliga sina goda anlag. Detta innebär som en sida av samma sak att på olika sätt motverka det onda i dem. För att välja ett något drastiskt men belysande exempel, så bör vi älska och appellera till brottslingens bättre jag, försöka stärka hans sinne för rätt och orätt och underbygga hans vilja till hänsyn mot andra. Förlåtelse och förståelse syftar inte till att släta över eller bortförklara hans gärningar utan är en förberedelse för att bygga upp goda föresatser hos honom. Samtidigt som vi bör undvika att ställa orimliga krav och förväntningar, betyder detta stränghet mot hans tendenser till självsvåldigt, asocialt beteende. […] Den klassisk-kristna uppfattningen om vägen till civiliserad sammanlevnad innefattar ett starkt medvetande om människonaturens kluvenhet mellan gott och ont och betonar behovet av att på olika sätt uppmuntra självuppfostran och ansvar.”

Naturligtvis måste göras en moralisk åtskillnad mellan förövaren och brottsoffret: tills vidare har förövaren fått sociala minuspoäng, och självklart är det samhällets uppgift att både ge brottsoffret upprättelse och att sätta de moraliska ramar som förövaren saknat. Att någon har haft ett ”taskigt” liv berättigar aldrig vederbörande att ge andra människor ett taskigt liv. Men naturligtvis ska vederbörande aldrig kunna dömas till döden för sina gärningar. Detta är vad idén om det okränkbara människovärdet handlar om, som en föresats för både den goda Människan och det goda Samhället. Frihet under ansvar är andra sidan av samma mynt.

Jakob E:son Söderbaum

Annonser

0 Responses to “Kristdemokratin & det ”okränkbara människovärdet””



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 953,021 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar