M sätter sitt varumärke på prov

En möjlig tes ifråga om varför ”Nya moderaterna” stryper det sista hoppet hos traditionella moderatväljare – vid sidan om den konspiratoriska att Reinfeldt & Borg vill döda alla tänkbara alternativ till socialdemokratisk politik i Sveriges riksdag – är att de just nu testar det moderata varumärket som sådant. Hur många röster kan man locka över till moderaterna genom att helt och hållet ge upp klassisk moderat politik? Det är självklart att det finns de som aldrig under några som helst omständigheter skulle kunna tänka sig att rösta på moderaterna – det är helt enkelt en principsak. På samma sätt finns det de som tycker att det är häftigt att röra sig bland de moderata leden utan att i grund och botten egentligen vara moderat (det är bara att titta på vilken sorts personer som befolkat MUF under de senaste 10-15 åren). Sedan finns det de som röstar efter förnuft, d.v.s. utifrån den politik de märker förs. Till de båda sistnämnda väljargrupperna hör utan tvekan alla de potentiella väljare som inte är moderater i själ och hjärta, men som ändå kan tänkas rösta på moderaterna.

Problemet är att det är flera decennier sedan de traditionella moderatväljarna fick så mycket som ett lillfinger av partiets företrädare i rikspolitiken. Det betyder att dessa väljare inte orimligtvis har komplett tröttnat på moderaterna nu, och letar efter andra alternativ.

Det stora orosmomentet i sammanhanget är dock att moderaterna utgår ifrån att de kan stödja sig på flex-väljare. Det finns bara två sätt att överleva den taktiken långsiktigt: antingen genom att parkera sig som ”nya socialdemokraterna” eller genom att bli ett tydligt populistiskt parti som vänder kappan efter vinden (medan finansminister Borg lutar åt socialdemokratiskt håll så är statsminister Reinfeldt onekligen pragmatikern, idag). Om de istället återgår till en mera klassisk moderat linje förlorar de hela väljarkårens förtroende. Då är nämligen moderaterna ”samma gamla pålitliga höger” i vänsterblockets ögon och ”aldrig pålitliga” i högerblockets ögon.

Det är, återigen, förbluffande att de tongivande nyckelpersonerna i kristdemokraterna idag inte tycker att det finns någon anledning att satsa mer på de (stora) delar av det egna principprogrammet som skulle kunna användas framgångsrikt för att plocka upp besvikna moderatväljare. På så vis skulle man både kunna rädda dessa väljare kvar inom Alliansen och bereda vägen för en mera slagkraftig kristdemokratisk politik med ”familj, förvaltarskap och moral” som välklingande ledord. Det är obegripligt att de tror att partiet kommer någon vart med vad som verkar vara de nuvarande ledorden: ”vårdnadsbidrag, sexuell frihet och bistånd”.

Men… där det finns liv, där finns det hopp. (En insikt som jag hoppas att kd:s abortmotståndare inte glömt efter senaste rikstinget.)

Jakob E:son Söderbaum

 – – –

Uppdatering: Till frukost dagen efter mitt senaste blogginlägg läser jag en likadan betraktelse i SvD: ”Reinfeldt överger partiets själ” av docenten i statsvetenskap Ann-Sofie Dahl. Dahl skriver bl.a. ”För den inte oansenliga gruppen av socialkonservativa i de moderata leden kan det tredje borgerliga partiet, kristdemokraterna, utöva en viss lockelse.”

Annonser

4 Responses to “M sätter sitt varumärke på prov”


  1. 1 Christofer september 14, 2007 kl. 23:26

    Det känns inte kul att ha röstat på Alliansen just nu, men det är som du säger hoppas att KD tar chansen att bli det konservativa alternativet och att de får mer inflytande efter nästa val.

  2. 3 BERNT september 17, 2007 kl. 3:01

    Hoppas inte detta, de borgliga behöver nya spelare på banan, de nuvarande bör göra som Otello, tänka att de har gjort sin plikt, och nu kan gå, de behövs ej längre.
    Ge dem medalj och pensionera dem sedan.
    Alla dagens borgliga riksdagspolitiker borde pensionera sig kollektivt. De tillför och vill ej tillföra något, utan är nöjd tyvärr med dagens läge.
    Det behövs en borglig politiker soom är orädd och kan i stil vara likt gorbatjov, göra en borglig perestrojka, och riva upp det som måste rivas upp, och begrava de heliga kor som måste begravas, ge dem en värdig och fin begravning, och skapa ett nytt borgligt tänkande fritt från dagens partibråte, utränsning och utmönstring av program behövs.
    Återkommer med vad.
    En stor borglig ledare förs¨tår detta, det behövs någon som tatcher eller franco, en stark ledare som ej är rädd att ta till krafttag om det skulle behövas. Är du en sådan ledare Jakob.

  3. 4 Marthin november 3, 2008 kl. 0:41

    Tyckte google-reklamen sade allt;
    http://www.esspark1.com/varumarke.jpg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 967,224 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar