Därför kritiserar jag inte invandrarna (II)

Det är bara att konstatera att det i stort sett inte är möjligt för mig att ge en mer utvecklad syn på denna fråga utan att det skruvas bortom all rim och reson. Nu senast ville samme person som gav upphov till mitt första inlägg på detta tema få mitt blogginlägg om opera att verka rasistiskt! Snacka om att sverigedemokrater och liknande element bara skapar problem t.o.m. för sin egen sak när de beskyller vem som än har en sansad uppfattning i invandrarfrågan för att ”då är ju ni också rasister”. Jag har därför inte för avsikt att gå särskilt mycket djupare i ett ämne som knappt intresserar mig.

Jag tänker likväl slå fast några grundsatser i min syn på saken. Det behövs definitivt en bättre debatt om invandringen. Multikultisamhället är inte sämre än konformitet, men det västerländska och svenska kulturarvet ska värnas och framhållas som gemensam värdegrund här i vårt land. Kultur ska genomsyra ett samhälle, inte hållas tillbaka (det ska däremot skräpkultur göra!). Det kulturella problemet är värre i Sverige än i andra västländer, här lär vi oss att förneka vår egen kultur och att disrespekt för vår egen religion kristendom gäller men respekt för den främmande religionen islam.

Det är klart att det uppstår kulturkrockar när invandrare möter ett samhälle med strukturer som de varken ser eller kan få förklarat för sig, och som inte ens är gemenskapsorienterat. I synnerhet som vissa kommer från en bakgrund som motsvarar Sverige under 1200-talet (en lyckad invandrad vän till familjen förklarade nyligen sin bakgrund på det sättet). Lika självklart är att det följer en del kriminalitet i spåren av detta, helt enkelt eftersom det är ohyggligt svårt att anpassa sig.

Jag tycker att urbaniseringen är ett huvudproblem i sammanhanget (läs även detta inlägg). Eftersom den äger rum är det självklart att både svenskar och invandrare ska flytta in till städerna – och storstadsliv leder till uppluckring av det kultiverade beteendet. Allting kretsar kring ”jag, mig och mitt”. Ännu mer så när det blir en kulturell smältdegel. Med för snabb invandring uppstår också ghetton i storstädernas ytterområden, och bidragsberoendet skjuter i höjden.

Visst är det också ett stort problem att svenskar, särskilt de kreativa och skattehjältarna, flyttar ifrån Sverige i allt större utsträckning. Men att svenskar flyttar utomlands hänger säkerligen mer samman med hur det svenska samhället är funtat (”betongväldet”) snarare än att de är trötta på alla utlänningar.

Jakob E:son Söderbaum

6 Responses to “Därför kritiserar jag inte invandrarna (II)”


  1. 1 Niclas juni 11, 2008 kl. 10:02

    Jag tror att urbaniseringen har ungefär de effekter du tar upp – men till skillnad från dig välkomnar jag dem. Och tydligen många andra, baserat på ”revealed preferences”. Det konservativa småstadssamhället överges av allt fler.

  2. 2 emanuel. juni 11, 2008 kl. 13:47

    Jag som fått för mig att liberaler inte hade några önskemål angående andra människors liv.

  3. 3 Tobias Lindgren juni 11, 2008 kl. 19:20

    ”Snacka om att sverigedemokrater och liknande element bara skapar problem t.o.m. för sin egen sak när de beskyller vem som än har en sansad uppfattning i invandrarfrågan för att ‘då är ju ni också rasister’.”

    Vad har Sverigedemokraterna med saken att göra? Och vad avser du med ”liknande element”?

  4. 4 Johanna juni 13, 2008 kl. 14:55

    ”sverigedemokrater och liknande element”

    Vilket språkbruk och vilka antydningar! Att kalla människor för ”element” är väldigt nedsättande och dessutom ovärdigt någon som kallar sig kristen.

  5. 5 Jonatan augusti 15, 2008 kl. 19:31

    Invandringsfrågan är spretig. De viktigaste spörsmålen är 2:

    1. Omfattning.
    2. Strategi.

    Vid invandring kan man välja olika strategier:
    1. Assimilering.
    2. Integration.
    3. Mångkultur (=etnisk segregation)

    Kd förespråkar idag vägarna 2 och 3 parallelt vilket är oseriöst eftersom de är oförenliga.

    Tyvärr är ontresse av invandringspolitik exakt i linje med den politskt korrekta krafternas verkningssätt. I detta avseende har Söderbaum trampat på i flocken. För visst är det märkligt att den samhällsintresserade inte är intresserad av en av de allra största samhällsförändringarna i mordern tid för Sverige? Och visst är det märkligt att mångkulturens konsekvenser i Libanon, Irak, Kosovo, Sudan, Palestina, Rwanda osv viftas bor med en gäspning. Jag skulle faktiskt vilja kalla Söderbaums ointresse som ett exempel på partiell imbecillitet.

    Tyvärr var Söderbaums analys precis vad han skriver – inte särskillt djuplodande.

    Jag gråter inte om kd gräver sin egen grav i liberalträsket, men det hade ju varit trevligt om de kunde ta sig i kragen och ta lite ansvar istället för att gå till historien som det sorgligt ryggradslösa parti det är idag. Lite stake om jag får be! Kom ihåg att våra egna barn är bröstarvingar till detta land. Att skänka bort Sverige till främmande folk är oerhört fult. Kd kommer att straffas för detta vid nästa val.

    Exit kd 2010.

  6. 6 Patrik M augusti 17, 2008 kl. 20:50

    Mot bättre vetande sticker jag in huvudet i invandringsdiskussionen än en gång. Jag håller med Jonatan om att det är en både intressant och viktig fråga. Att vi sedan knappast tycker lika i sak är en annan sak.

    Till att börja med vill jag försöka ge min tolkning varför Jonatan och andra till sin desperation möts av sådant ointresse att diskutera denna fråga.

    För det första är jag övertygad om att långt i från alla skulle hålla med om att invandringen är ”En av de största samhällsförändringarna i modern tid”. För många – inte minst bekännande individualister – har kategorier som etnicitet, religion, kön o.s.v. väldigt liten betydelse.

    För det andra vinner man få poäng på att profilera sig i denna fråga. Det utgör mig veterligen den mest minerade mark och mest polariserade fråga svensk politik idag har.

    Båda sidor i debatten tycks eniga om att det bara finns två möjliga ståndpunkter ”låtom alla komma till oss” eller ”ut med packet”, och är man inte med oss så är man mot.

    De som liksom jag tror att det kan finnas en mellanväg, som ser den svenska kulturens utarmning, och de sociala spänningar som följer i den etniska segregationens spår, som ett stort problem, men som även bekymras över alla som tvingas fly för sina liv från krig och förtryck, hamnar lätt i en otacksam sits, bespottad från alla håll.

    Skall jag kommentera det Jonatan skrivit i sak så ser jag inte alls att integration och mångkultur per definition skulle vara oförenliga. Båda kan existera parallellt inom olika områden, t.ex. om man ställer höga krav på svensk språkkunnighet, men tillåter mångfald inom mode och kost.

    Sedan kan man ha synpunkter på hur mycket man skall ha av det ena eller det andra och inom vilka områden. Jag är av uppfattningen att den mångkulturella strategin skulle behöva stå tillbaka väsentligt.

    Att sedan räkna upp ett par etniska konflikthärdar i tredje världen är väl inte mer djuplodande analys än vad Söderbaum presenterat. Det går hitta exempel på etniskt diversifierade länder med blomstande och fredlig utveckling, likväl som blodig och tragisk. På samma sätt finns det otaliga exempel på etniskt homogena länder som också slitits sönder av inre stridigheter.

    Är man ute efter relevanta lärdomar om problem – och lösningar – som rör etnicitet och migration bör man nog främst titta på länder som är mera lika oss, d.v.s. avancerade västerländska demokratier.

    Jag är säker på att kd kan fila lite på sin invandringspolitik, men skall man rädda sig kvar i Riksdagen 2010 tror jag att det är andra frågor som vinner väljare, återgång till mera konservativa familjevärderingar, satsning på brottsbekämpning och försvar, och en mera renodlat borgerlig ekonomisk politik.

    Dessvärre ser det ut som man har tänkt spola den chansen.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 964,014 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar