FRA-lagen & det ruskiga storebrorsamhället

Jag startade min blogg för några år sedan med att lägga ut alla mina ditintills publicerade insändare till olika tidningar, vilka då hade hunnit bli en del. Min allra första publicerade insändare från år 2003 handlade om min förskräckelse över att storebrorsamhället breder ut sig.

Min avsky mot den nya FRA-lagen, och de alltigenom odemokratiska former som den nu på onsdag ser ut att röstas igenom med, vet inga gränser. Det spelar ingen roll att motsvarande notoriska avslyssning av medborgarna förekommer i en del andra länder – det är fel, och särskilt i ett land som Sverige som redan har ett så kringskuret civilsamhälle blir resultatet fruktansvärt. Buggningen av alla samhällsinvånare är INTE till för medborgarna – den är till för politikerna! Den är till för kontroll!!

Jag vill inte vara övervakad överallt! Jag vill inte att min post läses och mina telefonsamtal avlyssnas! I ett större perspektiv innebär det onekligen en ännu större begränsning av yttrandefriheten än vad den politiska korrektheten redan är. Om folk idag UTAN ”storebror ser dig” inte vågar säga öppet att de är skeptiska till företeelser som feminism och Pride fastän de är det – hur ska det då bli när alla vet att i stort sett allt de skriver och säger REGISTRERAS av farbror Staten??? Herre min Gud. Om det demokratiska underskottet varit stort tidigare (vilket det är, läs min artikel i Captus) så är detta spiken i kistan för en svensk demokrati värd namnet. På 1970-talet kallade Roland Huntford Sverige för ”nytotalitärt”. Han hade både rätt och fel, om det skriver vi i vår bok ”Betongväldet” – men begreppet äger fortfarande sin relevans.

KDU har startat en sista-minuten kampanj mot FRA-lagen (se Weimers blogg), genom att dela ut George Orwells världsberömda bok om storebrorssamhället ”1984”, och genom att uppmana alla som är emot storebrorsamhället att bära vitt – oskuldens färg – på onsdag. Vare sig man kommer till KDU:s demonstration utanför Riksdagen, eller vill visa sina sympatier var man än befinner sig i landet. Gör det Du också!

På samma tema:

 

Jakob E:son Söderbaum

2 Responses to “FRA-lagen & det ruskiga storebrorsamhället”


  1. 1 Farmorgun juni 16, 2008 kl. 22:43

    Kolla in hur riksdagsmannen Göran Pettersson motiverar sitt Ja,
    http://dinledamot.blogspot.com/2008/06/den-elektroniska-kommunikationen-r.html
    Som f d försvarsanställd förstår han naturligtvis deras intresse men jag replikerade att jag hade hoppats att han skulle väga in även andra intressen som t ex integritet. Bara det att jag börjar känna mig ängslig för om jag vågar vara så aktiv mot lagen, utan att det kommer att straffa sig, är anledning nog för att man kan hävda att integriteten är i upplösning.

  2. 2 populisten juni 17, 2008 kl. 16:59

    Det verkar ju som flera riksdagsledamöter vacklar om hur de ska rösta. Själv bestämde jag mig igår: om riksdagen röstar igenom denna lag så kommer jag inte att rösta alls i riksdagsvalet 2010.

    Denna lag är ju inget annat är en ren attack på medborgarna från den politiska klassen och första steget mot ett totallitärt samhälle. Det är bara att inse att om våra folkvalda vill införa ett fascistiskt övervakningssamhälle så är det ju inte mycket jag som vanlig medborgare kan göra för att hindra dem. Däremot kommer jag aldrig att vara med och legitimera diktaturen genom att rösta i de val som vars resultat ändå inte tillåts påverka viktiga beslut.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 963,741 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar