Komvux, studenter & förstagångsväljare

Läser i Kristdemokraten nr 36 att alliansregeringen satsar på att bygga ut den kommunala vuxenskolan, eller komvux som man säger i dagligt tal. Till min besvikelse inser jag dock att satsningen endast gäller yrkesutbildningar. Idag läser 40% vidare på högskola efter gymnasiet. Av dessa är det många (de flesta?) som hellre hade läst någonting annat än vad de gör, och av dem som inte kommit in på högskola är det säkert många som hade velat komma in. Dessutom lever vi i ett informationssamhälle i allt snabbare utveckling.

Därför är det mycket viktigt att återupprätta möjligheten till s.k. konkurrenskomplettering på komvux, vilket avskaffades av den socialdemokratiska regeringen för 5 år sedan. Dessförinnan kunde man om man ville ta studielån för att få läsa upp sina betyg, och ha chans på ett bättre gymnasiebetyg att söka in till högskolan med. Att få göra detta under åtminstone två terminer borde vara självklart, tycker jag. Vi har en välfärdsstat, det är bra, och välfärd borde i första hand innebära att man får en andra chans om man råkat ut för ett personligt misslyckande. Särskilt tonårspojkar ligger p.g.a. puberteten långt efter de jämnåriga flickorna i studiemotivation. Om alla ska ha så lika utgångspunkter som möjligt är det också tämligen motiverat ur jämlikhetssynpunkt med konkurrenskomplettering.

Däremot behöver man inte ha det som för 10 år sedan, att man både kan konkurrenskomplettera och få halva studielånet från den tiden avskrivet om man därefter påbörjar en högskoleutbildning. Att läsa upp sina betyg på egen kostnad kan inte missbrukas. Det kan däremot den dåvarande möjligheten att få halva studielånet från komvux avskrivet, helt enkelt genom att man bor hemma och sparar studielånspengarna på banken till dess att man får hem ett brev från CSN om att man inte behöver betala tillbaka dem.

F.ö. tycker jag det är idiotiskt att man får extra mycket studiemedel (både bidrag och lån) om man har jobbat 5 år innan man börjar på högskolan. Den som har jobbat har dels tjänat pengar medan deras jämnåriga studenter har fått låna pengar till konsumtion, och de som jobbat har kunnat lägga undan pengar medan deras jämnåriga studenter har levt under svensk standard för existensminimum. Möjligheten att få extra studiemedel för att man har jobbat är helt ologisk, orättvis och borde avskaffas.

Appropå detta med existensminimum anser jag att studiemedlen måste höjas till att åtminstone motsvara existensminimum, vilket i Sverige är 4,500 kr i månaden efter att fasta kostnader (däribland hyra) är betalda. Jag ser i själva verket ingen rimlig anledning till att själva studiebidraget inte ska motsvara existensminimum. Så kan man, om man vill, ta studielån utöver existensminimum om man så vill!

Sist och slutligen. Detta är frågor som är lättare än det mesta att vinna förstagångsväljare (i 18-årsåldern) på. Vilket betyder väldigt mycket för hur de kommer att rösta i framtiden. Hur många fler argument behöver NÅGOT parti för att fatta hur viktigt detta faktiskt är?? Kom igen nu Alliansen!

Jakob E:son Söderbaum

3 Responses to “Komvux, studenter & förstagångsväljare”


  1. 1 Jonatan september 16, 2008 kl. 12:42

    Studenterna har nog bra mycket sämre villkor än vad jag hade i början av 90-talet. I synnerhet är återbetalningsförutsättningarna tuffare. Studenter har också tuffare utgifter idag med boende mm samt nya kostnader för IT som de knappast kan vara utan. Staten måste satsa mer på detta område.

    Finansieringen är enkel och självklar. Upphör med att erbjuda utländska studenter gratis utbildning. Här finns hur mycket pengar som helst! Vi betalar ju skatt för våra egna barns utbildning, inte andras.

  2. 2 Howard Hughes september 16, 2008 kl. 15:39

    Bra idéer (även om jag själv är emot en höjning av studiebidraget) och jag blev faktiskt förvånad över att hitta dem här. Hade inte väntat mig det faktiskt*, men jag gillar ju att bli överraskad =)

    *Med det menar jag inte att jag inte väntade mig bra idéer, utan att jag inte väntade mig att vi skulle vara överens på den här punkten. Well, well.

  3. 3 Fredrik september 25, 2008 kl. 15:44

    Jag blev väldigt förvånad över att en konservativ vill höja studielånen. Eller ens behålla dem. Ska staten lägga sig i detta? Det borde vara familjens angelägenhet.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar