Volvo & de viktiga svenska arbetstillfällena

ANALYS | Volvo Personvagnar har sedan Ford köpte upp företaget varit Ford-koncernens kassako. Volvo har hela tiden genererat vinst när andra Ford-bolag genererat förlust. Året 2003, då XC90 som är en av Volvos största försäljningssuccéer genom tiderna gick med störst vinst, storsparades det i Sverige på såväl konferenser och produktutveckling – och inga bonusar. I USA samma år fick i stort sett alla Fordanställda bonus, de som fick lägst – fabriksarbetarna – fick motsvarande 70,000 kr (då kan man ju tänka sig hur mycket direktörerna fick!).

Pengar i storleksordningen 40-50 miljarder har skickats över Atlanten till en koncern som bara är intresserad av pengar enligt modellen ”feed the mother”, och där det enda intresset för svenska arbetstillfällen är negativt: de medför en högre kostnad än arbetstillfällen någon annanstans. Tacken nu, är ju att Ford stryper den svenska delen av produktionen.

I Göteborg sitter Göran Johansson (s), vars namn för de flesta är synonymt med göteborgspolitiken. Han har så länge någon kan minnas haft epitetet ”Göteborgs starke man”. När krisen är så nära man kan komma en katastrof, sitter Johansson och säger att ”regeringen borde erbjuda Ford-ledningen satsningar på teknikutveckling” (GP 10/10 2008). Feed the mother. Ett helt absurt förslag, när problemet ju är att de pengar som skickats över Atlanten skulle ha gjort större nytta där de kom ifrån – d.v.s. Sverige.

Men för sossarna är det kanske bättre att sparka ut det svenska kapitalet till USA, så att man kan kritisera USA som det stora, onda kapitalist-landet. Säga vad man vill om industriella imperiebyggen som Ford och General Motors. Men det är trots allt inte USA:s fel att Sverige har gått från att vara världsmästare på att starta storföretag, till att inte starta några nya och dessutom förlora merparten av sina storföretag, under de 85 år som socialdemokraterna har dominerat svensk politik.

Den svenska kvaliteten var tidigare ett lika etablerat som sant koncept – vi var bäst på i stort sett allt vi producerade. I globaliseringens tidevarv borde det ha räckt tillräckligt långt att konkurrera med. Modellen borde ha varit ”support the Swedish capitalists” och ge dem bättre villkor att stanna i Sverige än att flytta utomlands. Istället har sossarna drivit ut dem med världens högsta skatter, inklusive skatt på ägande, skatt på arbete och skatt på konsumtion.

Säg aldrig att det är ”borgarnas fel” att vi har det som vi har det i Sverige. Problemet är avsaknaden av klassisk borgerlig politik. Satsa på Svensk industri i Sverige!

Jakob E:son Söderbaum

Annonser

0 Responses to “Volvo & de viktiga svenska arbetstillfällena”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 960,129 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar