Svenska Kyrkan & världsförbättrandet

”Svenska Kyrkan vill förändra världen. I helgen är det klimatets tur.”

Jaha minsann, tänker jag när jag för en gångs skull läser en reklamsida i en dagstidning, närmare bestämt Göteborgs-Posten som eljest är näst intill oläslig för mitt känsliga sinne. Så det vill Svenska Kyrkan, vad intressant. Katolska kyrkan för sin del, såvitt jag förstår, vill inte ”förändra världen”. Världen är ju trots allt Guds skapelse, och kyrkans uppgift enligt katolsk uppfattning är att rädda människorna. I viss kontrast till Svenska Kyrkans klimatmedvetenhet kan väl också noteras att Katolska kyrkan för sin del i 2000 år har predikat att människan står över naturen.

Detta nu sagt ömsom med glimten i ögat, ömsom med allvar i tonen. Jag tycker faktiskt det är att gå för långt, att Svenska Kyrkan satsar på att rädda världen från klimathotet. Det är något som ligger klart utanför kyrkans sfär, i det att det är både världsligt och politiskt. Om den inte-längre-statsbundna Svenska Kyrkan vill satsa sina årligen krympande resurser ute i världen istället för hemma i världens mest sekulariserade och gudsfrånvända land, vore det då inte bättre att lägga de pengarna på att stötta förföljda kristna i Asien eller hjälpa svältande barn i Afrika?

Radikalismen i det underliggande tänkandet gör sig också tydligt i formuleringen att Svenska Kyrkan vill ”förändra” världen. Det är inte förvaltarskapet som står i främsta rummet, kan man väl säga – och med alla de nymodigheter som Svenska Kyrkan stått för historiskt är detta väl inte heller någonting direkt oväntat. Enligt upplysningsidealen måste också den som skådat ljuset gå in för att förändra, att lysa upp i det mörker som alla andra lever i. Har man inte anlagt denna attityd under tidigare århundraden, så kan uppenbarligen även en kyrka lära sig detta genom decennier av socialdemokratiskt tillsatta ärkebiskopar och politiskt valda församlingar som styr kyrkans inre ordning. Det kallas populärt för modernt tänkande. Katolska kyrkan sysslar i allmänhet med mera gammaldags tänkande, den största synden i modernismens tidsålder.

För mig är det dock det där ”gammaldagsa” som representerar just långsiktig hållbarhet och därmed trygg framtidstro. Om klimatförändringarna kan skyllas på någonting specifikt, så är det väl ändå modernismen? Släpp den, man kan faktiskt vara modern utan att vända ryggen till åt historien – och utan att publicera dyra helsides reklamannonser i stora dagstidningar. Som redaktör för Tradition & Fason kan jag varmt rekommendera Internet.

Lästips om Vatikanens inställning i klimatfrågan: Påven fördömer klimatförändringens domedagsprofeter.

Jakob E:son Söderbaum (konvertit till katolicismen)

Annonser

9 Responses to “Svenska Kyrkan & världsförbättrandet”


  1. 1 Dag Elfström november 27, 2008 kl. 15:40

    ”Världen är ju trots allt Guds skapelse, och kyrkans uppgift enligt katolsk uppfattning är att rädda människorna.”

    Vilket också är en Luthersk uppfattning. Men svenska kyrkan har valt att göra avkall på tron i ständigt sökande efter att bli så PK som möjligt. Förskräckligt!

  2. 2 ajbraw november 28, 2008 kl. 9:17

    Protestantiska länder var ju trots allt långt före i industrialiseringen och exploateringen av kolonier och naturresurser – den andliga dimensionen har alltid stått över de världsliga spörsmålen. Det plötsliga vurmandet för det materiella är ju knappast särskilt pietistiskt. Från att ha talat om tron allena har man nu fallit in i en världslig lagiskhet som knappast stämmer särskilt väl överens med det teologiska arvet.

  3. 3 minutz3 november 28, 2008 kl. 10:40

    Rättelse: Katolska Kyrkan tar visst ton i det ”världsliga” och ”politiska”. Framförallt finns det fem punkter som ett parti/kandidat måste uppfylla, det vill säga stå emot (eller så många som möjligt av dessa) för att det inte skall kunna räknas som an grav synd att rösta på personen/partiet:
    1. Aborter
    2. Eutanasi
    3. Embryonal stamcellsforskning
    4. Mänsklig kloning
    5. Samkönade äktenskap

    Se http://www.caaction.com/pdf/Voters-Guide-Catholic-English-1p.pdf
    …och http://www.youtube.com/watch?v=pSEaDov37R0

    Källor: http://godkatolik.blogspot.com/2008/10/politiken.html
    http://basun.poluha.se/2008/09/28/om-varfor-en-kristen-bor-vara-hoger/

  4. 4 ajbraw november 28, 2008 kl. 11:28

    minutz3: Jacob skriver ju det!

    ”I viss kontrast till Svenska Kyrkans klimatmedvetenhet kan väl också noteras att Katolska kyrkan för sin del i 2000 år har predikat att människan står över naturen.”

    Människovärdet är helt centralt i den katolska kyrkan, som även har verkat som en revolutionär och samhällsomstörtande kraft i såväl de spanska kolonierna i Sydamerika som i samurajernas Japan. Dessbättre utelämnar man klimatflum och liknande.

  5. 5 minutz3 november 28, 2008 kl. 11:46

    abraw: tyckte inte det framkom med tydlighet att (Katolska) Kyrkan faktiskt bryr sig om politik överhuvudtaget. Ville bara förtydliga detta, och Kyrkans ståndpunkter, vad som faktiskt är av största vikt.

    Precis som du nämner så ser inte Kyrkan miljöpolitiken som något som påverkar Frälsningen, och är heller inget som är av yttersta vikt (till skillnad från de fem punkterna). Till dessa mindre viktiga frågor hör exempelvis också invandringspolitik, ekonomisk politik, osv. Om en person skulle rösta på ett parti eller en person som fullt stödjer ”aborträtten” exempelvis, så har den personen därmed begått en dödssynd och kan inte ta emot Eukaristin förrän man har ångrat sig och biktat sig för detta.

  6. 6 Söderbaum november 28, 2008 kl. 12:36

    Minutz3: ”Om en person skulle rösta på ett parti eller en person som fullt stödjer “aborträtten” exempelvis, så har den personen därmed begått en dödssynd och kan inte ta emot Eukaristin förrän man har ångrat sig och biktat sig för detta.”

    Nja. För det första betyder inte ”dödssynd” att man inte får ta emot nattvarden förrän man har ångrat sig och biktat sig för detta. Ortodoxa katoliker vill inte motta nattvarden om de inte är fria från synd (vilket betyder att om de bara biktar sig en gång per år, vilket är det vanligaste, så tar de bara nattvarden en gång per år), men alla katoliker tillåts ta emot nattvarden när de själva vill om de är upptagna i kyrkans fulla gemenskap (konfirmerade).

    Sedan är det inte någon ”dödssynd” vare sig att stödja abort eller rösta på någon politiker som gör det. Dödssynderna enligt katolsk uppfattning är sju till antalet, och dessa är: avund, frosseri, girighet, högmod, lättja, vrede, vällust.

  7. 7 minutz3 november 28, 2008 kl. 13:29

    Söderbaum: http://www.radiovaticana.org/scandinavo/svedarchi/0404/Kerry.htm
    …”1990 slog kardinal O’Connor tillbaka med att säga att katolska politiker som säger så riskerar exkommunicering ”genom att behandla kyrkans lära om abort med förakt.””…

    Läs hela rapporten som lades fram av ”Catholic Answers Action” inför valet, och som grundar sig på Katolska Kyrkans officiella linjer, där påve Benediktus XVI (vår nuvarande påve) som kardinal Joseph Ratzinger är övertydlig om att en person som inte håller med Kyrkan i frågan om abort, exempelvis, inte under några omständigheter kan motta kommunionen: ”Not all moral issues have the same moral weight as abortion and euthanasia. For example, if a Catholic were to be at odds with the Holy Father on the application of capital punishment or on the decision to wage war, he would not for that reason be considered unworthy to present himself to receive Holy Communion. While the Church exhorts civil authorities to seek peace, not war, and to exercise discretion and mercy in imposing punishment on criminals, it may still be permissible to take up arms to repel an aggressor or to have recourse to capital punishment. There may be a legitimate diversity of opinion even among Catholics about waging war and applying the death penalty, but not however with regard to abortion and euthanasia.”

    Källa: http://www.priestsforlife.org/magisterium/bishops/04-07ratzingerommunion.htm

  8. 8 minutz3 november 28, 2008 kl. 13:43

    Vidare: …” Kyrkolagen föreskriver att den som medverkar till att utföra en abort begår en svår synd och därmed är utesluten från kommunionen. Likaså är generellt den som ”på ett uppenbart sätt framhärdar i en svår synd” utesluten. Bikt krävs innan man åter kan gå till kommunionen.”… och …”Kommunionen är vidare en gemenskapshandling genom vilken man visar sin solidaritet med kyrkans tro och lära. Det förefaller otillräckligt att säga: ”Som katoliker tror vi inte att det är vår roll att omsätta kyrkan lära i lagstiftning” …”…

    Källa: http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=1351

  9. 9 ninus nylanderianus december 5, 2008 kl. 0:07

    Kyrkans uppgift hon fått av Helig Ande är att predika och leva ut Evangeliet, och däri ingår budskapet om frälsning men också omsorg om omvärlden, annars blir det Evangelium utan handling. Iallafall enligt en bra katolsk teolog (Henn), tillika rådgivare i vatikanen, som jag nyligen läst. Katolska kyrkan kanske inte alltid står för ”det gammaldagsa” på det sättet som du önskar det (se alla encyklikor om global rättvis resursfördelning, t.e.x.).

    Se, du som har ögon att se med.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 956,377 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar