Politikerbloggen angriper Världen Idag

Den politiska världens egna slaskblaska Politikerbloggen kallar i en artikel den alternativa tidningen Världen Idag för extremistisk (läs här och här). De gör det inte heller med urskiljning utan verkligen bara rakt upp och ned – som den självklaraste sak i världen. Så är synen på objektivitet inom journalistkåren, bara man instämmer med etablisemangsnormen så är det objektivt.

Själva nyheten är att den kristna profilen och före detta programledaren Siewert Öholm skriver en fullständigt berättigad artikel om hur otäckt det är att folkpartister i riksdagen gör en kraftsamling för att driva igenom aktiv dödshjälp. Är det denna artikel som får Politikerbloggen att kalla Världen Idag för extremistisk? Är det tidningens profil i övrigt? Är det faktumet att Ulf Ekman är styrelseordförande som gör att tidningen automatiskt ska betraktas som extremistisk?

Själv är jag inte kyrkligt aktiv och har ingen frikyrklig bakgrund. Men jag prenumererar likafullt på Världen Idag. Det gör jag för att jag verkligen ser det som ett nödvändigt komplement till min övriga mediakonsumtion. Tidningen tar upp nyheter som många av de stora dagstidningarna förringar. Här om dagen uppmärksammade tidningen exempelvis att en kedja av underground-abortkliniker i Kalifornien har sprängts. För några veckor sedan ägnade tidningen en hel bilaga åt de turgångar äktenskapsfrågan har haft och kommer att ha.

Ett lite mer oväntat område tidningen också belyser är försvaret. Världen Idag har engagerat sig oerhört för problematiken kring en allt svagare försvarsmakt, det är beundransvärt. Likaså är tidningen ganska ensam om att belysa sexualiseringen av det offentliga rummet som något genuint problematiskt. Carin Stenström, som fram tills nyligen var chefredaktör för tidningen, är en konservativ profil som jag alltid haft stor respekt för. Sammantaget är det en tidning som varje högerman borde uppskatta, även om den naturligtvis också har sina svaga sidor.

Det finns vissa inslag som jag skulle kunnat klara mig utan: församlingsnyheter, profilartiklar om engagerade pastorer eller artiklar av typen ”i Kenya finns en kristen mission som det går bra för” är inget jag är speciellt intresserad av. Likaså finns det vissa kvällstidningstendenser hos tidningen. Rubriksättningen och ordval blir lite väl mustiga ibland. Men det är något jag kan bortse ifrån med tanke på allt annat jag får ut av min prenumeration.

Tidningens ledarsida har skiftande kvalitéer. Framför allt är det de unika teman som tas upp, precis som nyhetsbevakningen, som gör den läsvärd. Ibland blir deras analyser emellertid lite väl pubertalt provocerande och tillspetsade. Men det gör knappast att de ska behöva bli utsatta för stämpeln ”extremistisk” av journalister som säger sig vara objektiva. Detta är ett lågvattenmärke för Politikerbloggen.

Dag Elfström

3 Responses to “Politikerbloggen angriper Världen Idag”


  1. 1 AnteBragd december 12, 2008 kl. 19:23

    Annars kan jag rekommendera tidningen Dagen, den belyser också många frågor som övriga medievärlden missar, och har ofta perspektiv som går emot main-stream media. Den håller för övrigt, högre journalistisk kvalité (än Världen Idag), skulle jag nog våga påstå.
    Mer bakgrundsarbete, mindre tillspetsat och mindre provocerande retorik.

  2. 2 dagelf december 12, 2008 kl. 21:50

    Tidningen Dagen finns det ju ännu mer nyheter av typen ”en mission i Kenya” än i Världen Idag. Dagen känns bara som en mesigare variant av Världen Idag.

  3. 3 AnteBragd december 13, 2008 kl. 14:50

    Haha if you say so. Jo, Dagen är väl lite mer politiskt korrekt men jag tror ändå de har bättre fakta koll och lite mer genomtänkta artiklar.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,287 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar