Kan en ny ekonomisk depression ha positiva följder?

Jag läser i dagens Göteborgs-Posten vilket scenario vi har att vänta oss om det blir en ny, djup ekonomisk depression à la 1930-talet. Situationen i samhället är ju helt annorlunda än det var då, så det kan vara rätt intressant att föreställa sig hur det nu skulle bli. I artikeln konstateras bl.a. följande:


    Det blir färre stadsjeepar på gatorna.

    Det kommer att bli mycket mer familjeliv. Barn kommer ”att flytta in hos sina föräldrar eller andra släktingar som har ett rum över, liksom pensionerade föräldrar flyttar in hos sina barn när de inte klarar sig själva.”

    Folk kommer att dra ner på sina konsumtionsutgifter.

    ”Få skulle svälta, men en depression kommer att förändra folks matvanor”. Vi kommer att ”börja odla och baka mer själva, för att spara pengar och samtidigt leva nyttigare”.

    Den ekonomiska liberalismen får sig en rejäl knäck och alla länder blir mer protektionistiska.

    Religionen flyttar fram sina positioner i samhället. I en osäker tid står kyrkan för gemenskap och traditionella värderingar.

Jaa… så långt tycker ju jag att det låter mycket bra! Att artikelförfattaren sedan lyfter fram en del andra följder som är mindre bra är förstås sant. Men till de här nämnda faktorerna ska i och för sig läggas att värdet på jord i förhållande till aktier skulle öka. Böndernas status skulle öka, liksom värdet på deras arbete skulle öka relativt en hel del yrken inom tjänstesektorn. Vardagligt slösande bland s.k. brats skulle förlora sin popularitet. Detta ser jag också som bra.

Det är alltså tänkbart i alla fall att finanskrisen skulle kunna innebära en rejäl skjuts mot ett mer konservativt samhälle. Den tanken hade inte ens fallit mig in tidigare. Helt klart intressant!

Jakob E:son Söderbaum

6 Responses to “Kan en ny ekonomisk depression ha positiva följder?”


  1. 1 AnteBragd december 21, 2008 kl. 23:56

    Mycket av det de effekterna som nämns skulle vara positiva som sagt. Men tycker du verkligen att protektionism är bra, du har antytt det innan? Är det en allmän hållning bland bloggarna på denna sida?

  2. 2 Patrik M december 22, 2008 kl. 1:03

    AnteBragd,

    Eftersom din fråga riktas till alla bloggare på denna sida tar jag mig friheten att svara för min del.

    Jag håller det för sannolikt att det någonstans finns en gräns där nyttan av mer frihandel klingar av, och dess nackdelar tar överhanden. Jag kan också acceptera att det av t.ex. miljöskäl och säkerhetspolitiska skäl ibland kan vara nödvändigt att göra avsteg från den totalt fria handeln.

    Med dessa reservationer är det annars min uppfattning att protektionism inte är bra. Sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv visar historien att perioder av protektionism globalt uppvisat sämre ekonomisk utveckling än perioder av frihandel, och att små avancerade ekonomier som en svenska är särskilt beroende av handel.

    Länder som skyddar sitt näringsliv från utländsk konkurrens tenderar också att på längre sikt få en sämre ekonomisk utveckling än de som genom att öppna sina ekonomier mot omvärlden tvingar sina företag att ständigt utvecklas för att möta konkurrensen.

  3. 3 Söderbaum december 22, 2008 kl. 2:27

    AnteBragd: Jag tror inte på självständiga nationalstater. Jag tror på Europa, givet att det får förbli just en nationernas gemenskap – ett mellanstatligt samarbete. Jag tror på nationellt självförsörjande. Och jag är helt klart emot en alltför långtgående integration av världens marknader.

    Såvitt jag känner övriga skribenters åsikter tror jag att möjligen ett par delar mitt intresse för protektionism. De flesta betraktar i alla fall sig själva som betydligt mer av frimarknadsanhängare än mig själv.

  4. 4 AnteBragd december 22, 2008 kl. 21:38

    Söderbaum: Okej. Vad är en för långtgående integration av världens marknader? På vilka områden ska ett land vara självförsörjande?
    Vad tycker du till exempel tanken om fri rörlighet av kapital, varor och tjänster och människor inom EU? Och EMU? Jag vet, det är många frågor på en gång, men det vore intressant att veta.

  5. 5 Söderbaum december 23, 2008 kl. 12:12

    AnteBragd: Självförsörjning i bemärkelsen kunna klara sig själv. Jag tycker det är bra med fri rörlighet av kapital, varor och tjänster samt människor inom EU. Så länge man vårdar de nationella kulturerna och sederna. EMU är jag för, jag kan faktiskt inte komma på något logiskt argument mot att vi skulle ha samma valuta i hela världen.

  6. 6 AnteBragd december 23, 2008 kl. 16:15

    Okej, tack för alla svar.
    Jag delar nog samma resonenamg som Patrick M på denna fråga, jag skrev ett inlägg om detta tidigare på ”Vänstern ogillar utländsk arbetskraft”
    Jag tycker för övrigt att denna blogg är en av de bästa på nätet, ni brukar alltid ha djupa och genomtänkta inlägg, och gör inte bara en massa billiga retoriska poäng.
    God Jul!


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 963,753 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar