Israels frihet och den moderna antisemitismen

Idag för 64 år sedan gick den sovjetiska 332:a skyttedivisionen in i förintelselägret i Auschwitz och uppdagade därmed slutgiltigt de värsta brott som har begåtts i den civiliserade världen. Varken förr eller senare har det mänskliga barbariet och själens mörker framstått som så påtagligt och överväldigande i vår del av världen.

Detta datum uppmärksammas världen över som Förintelsens minnesdag, för att bevara minnet av det systematiska folkmordet på judar, och andra folkgrupper, under andra världskriget. Denna allvarsamma märkesdag erbjuder tillsammans med de nyligen timade händelserna i Gaza och, framförallt, reaktionerna därpå, en sällsynt god anledning till att reflektera över det judiska folkets ställning.

Israels frihet är ett förunderligt ting. Att detta land, denna avläggare av europeisk kultur och västlig demokrati och fristad för ett av historiens mest förföljda folk, över huvud taget existerar är ett mirakel i sig. Att beundra Israel är något av det mest politisk inkorrekta man kan företa sig, men faktum är att få folk är så värda beundran och respekt som det israeliska. Det flit, mod och den tålighet och lakoniska vägran att kapitulera ens för oöverstigliga svårigheter som utmärkte de nybyggare som från inget har byggt ett blomstrande land ter sig närmast ofattbar. Det judiska folket har rest sig från en ofattbar katastrof, från att i två tusen år alltid ha varit de svaga och förtryckta, till att åt själva åt sig mejsla ut en framtid. Israels styrka måste för det judiska folket närmast framstå som given av Gud.

Denna hårda men förbluffande resa har givit Israel en frihetstörst, en obändighet och en oförmåga att underordna sig någon makt utom sig själva som för européer framstår som främmande och aggressiv. De europeiska folken har dock inte känt hotet om total utplåning hänga över axeln på det sätt som Israel gör än idag. Poängen är att för att kunna förstå och rättvist bedöma Israel måste vi förstå den israeliska mentaliteten, det judiska folkets historia och sätta landet Israel i dess historiska kontext.

Den bakomliggande orsaken till de ohyggliga illdåd som uppdagades i Auschwitz för 64 år sedan är en lika seglivad som dunkel och förbryllande europeisk företeelse, antisemitismen. Antisemitism har funnits i Europa så länge det har funnits europeiska judar, och under hela sin historia har det varit en stark destruktiv kraft, ofta en politisk kraft att räkna med. Vi tror ofta och gärna att antisemitismen, åtminstone i Europa, är något som hör historien till. Så är inte alls fallet. Återigen brinner synagogor i Europa. Den moderna antisemitismen, som frodas i vänster- och solidarietsrörelser, är lika mycket en politisk maktfaktor som den gamla antisemitismen med stövlar och stålhjälm någonsin var. Den öppna antisemitismen är i princip förvisad från den offentliga debatten, men judehatet ligger hela tiden latent, redo att antändas av minsta gnista. Konflikten i Israel/Palestina har en förmåga att ständigt föra upp denna latenta antisemitism till ytan, som i och med allt Israel gör får en ursäkt att bryta ut i allt oresonligare och osminkat antijudiska excesser. Och vänstern står alltid i främsta ledet för rörelsen att utplåna Israel, sida vid sida med Hizbollah och nynazismen.

Det här skall inte förstås som ett ensidigt ställningstagande i Palestinafrågan. Jag vill vara tydlig på den här punkten, Israel har inte carte blanche att bete sig hur de vill i kraft av sin tillkomsthistoria och Israel ska självfallet bedömas efter samma måttstock som alla andra (vilket i och för sig skulle kunna ge upphov till en hel del berättigad, objektiv kritik). Problemet är bara det att Israel inte bedöms efter samma måttstock som alla andra, långt ifrån. Israel bedöms regelmässigt långt strängare än alla andra.

Allt Israel gör tas omedelbart till intäkt för en oresonlig och orimlig kritik, som i många fall inte är annat än förtäckt antisemitism under den politisk korrekta vänsterismens slöja. I söndags fick en fredlig manifestation för Israels rätt att existera i Malmö avbrytas p.g.a våldsamma motdemonstranter. Ett än mer skrämmande exempel på hur Palestinafrågan blandas samman med Förintelsen är att en planerad minnesstund över Förintelsens offer i Luleå domkyrka ställs in, enligt komministern i domkyrkoförsamlingen p.g.a. den rådande situationen i Gaza. Åtminstone jag får dålig smak i munnen. Man kan inte annat än instämma i det Sanna Rayman skriver; ”sällan har man sett mer talande bevis för varför vi inte får glömma Förintelsen än beslutet att ställa in minnesevenemanget”.

Man brukar säga att den västerländska kulturen vilar på arvet från Athen, Rom och Jerusalem. Det judiska har alltid varit en integrerad del av den europeiska identiteten, fast ändå främmande. Kanske är antisemitismen helt enkelt ett uttryck för Västerlandets undertryckta ådra av självhat? Hur det än må vara med den saken så tycks vi aldrig komma ifrån antisemitismen i Europa. Den tar sig bara nya uttryck, och det är något vi måste förhålla oss till. Antisemitismen är en realitet också i Sverige på 2000-talet, fortfarande 60 år efter Andra världskrigets slut. Den måste aktivt och kontinuerligt bekämpas, och det stora hotet kommer inte från ett fåtal skinnskallar – utan från en mediastark vänster.

Daniel Bergström

4 Responses to “Israels frihet och den moderna antisemitismen”


  1. 1 cavalcare januari 27, 2009 kl. 22:43

    Tack för en nykter och välbehövd artikel på ämnet Israel. Jag har själv framställt två artiklar om detsamma.

    http://cavalcarelatigre.wordpress.com/2008/12/12/europa-och-israel/

    http://cavalcarelatigre.wordpress.com/2008/12/31/stod-israel/

  2. 2 M.B januari 30, 2009 kl. 22:56

    Är så, så trött på dessa förklaringar varför Israel har sin rätt att försvara sig (existera).För mig finns det bara ett ord för det: ANTISIMETSM

  3. 3 M.B januari 30, 2009 kl. 22:58

    Är så, så trött på dessa förklaringar varför Israel har sin rätt att försvara sig (existera).För mig finns det bara ett ord för det: ANTISIMITSM

  4. 4 Daniel Bergström januari 31, 2009 kl. 11:42

    M.B: Jag förstår inte vad du menar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar