Kejsarens förargelseväckande beteende blev påpekat

terpissLagom till att det börjar lugna sig lite kring Anna Odell-fallet så läser jag om ännu ett ”konstverk” från Konstfack. Artikeln i DN handlar om att kulturministern har blivit rasande över en film som ställts ut som videokonst på mässan Market. Filmen i fråga visar hur en Konstfackelev sprejar stora mängder graffiti i en tunnelbanevagn samt krossar en av vagnens rutor. ”Verket” var elevens examensprojekt från sin femåriga utbildning.

Andreas Brändström, galleristen som ställer ut verket, säger såhär:

Jag berättade för ministern att det var hans (NUG:s) examensarbete från Konstfack i våras. Graffiti är en konstform som finns. Om man försöker bortse från skadegörelse och lyfta blicken så kan det här i stället skapa debatt och dialog

samt

Graffiti är en konstform som finns i samhället vare sig vi vill eller inte. Om man tycker det är ett problem så får man ge sig på grundproblemet. Den här killen har varit med och måla graffiti sedan han var 11 år.

Vad i hela friden är det för ursäkt? Att någon begår lagbrott blir inte konst bara för att det förekommer i samhället. Och statliga institutioner (Konstfack) ska inte understödja och uppmuntra grov skadegörelse om så personen har sysslat med det sedan denne var två år.

Graffiti är en konstart, men det innebär på intet sätt att det är ett konstverk att förstöra en tunnelbanevagn. Och inte helt förvånande återkommer den ständiga frasen ”skapa debatt” som på beställning. Jag säger som jag sa om Anna Odell: att något skapar debatt gör det inte till konst.

Ingela Lind, konstkritiker på DN, kommenterar det hela såhär:

När graffitin visas upp har den gått så många varv att den har transformerats till något annat. Det är inte handlingen som ställs ut, utan det är ett verk med minne från en handling. Och graffitin är en etablerad konstform som funnits sedan 60-talet.

SLs pressjour svarar:

Du får räkna med att betala ett par hundra tusen kronor för att sanera en så totalt nedklottrad vagn. Om vi får tag på filmen kommer vi att polisanmäla.

Som om det inte var nog att skattebetalarna ska behöva punga ut en massa pengar för att sanera efter ”konstverket” så får vi alla leva med att vi bekostar denna och andra personers utbildning på en institution som vad det verkar inte har några hämningar eller någon moralisk kompass kvar. Var kan jag reklamera dessa skatteinbetalningar?

Jag tycker att det har varit svårt att få grepp om kulturministern, att veta vad hon vill och tycker. Hennes reaktion på detta höjde henne dock rejält i mina ögon, att hon inte bara tolererade dumheterna utan vågade säga att kejsaren var naken.

David Högberg

(tidigare publicerat på min blogg)

18 Responses to “Kejsarens förargelseväckande beteende blev påpekat”


  1. 1 Anarkokonservativ februari 15, 2009 kl. 18:52

    Om graffiti är konst eller ej spelar ingen roll.

    Ingen har rätt att använda egendom utan tillåtelse som målarduk – om det så vore Rembrandt själv och hur mycket konst som helst är det ändå ett kriminellt beteende om man saknar ägarens tillåtelse att begagna en husvägg eller vad det vara månde som underlag.

    Har man däremot ägarens tillåtelse går det ju bra.

  2. 2 minutz3 februari 15, 2009 kl. 23:18

    Att bara simpelt skriva ned sitt namn är inte konst.
    Det är något barbariskt som snarare hör djuren till, som pissar in sina revir. Det kallas klotter, och är något helt annat än graffiti.

    Sedan så gäller det att skilja mellan förövare och den som dokumenterar. En journalist ställs ju oftast inte till svars för att denne inte ingriper när den dokumenterar övergrepp – även om den kanske så borde göras. Men den som faktiskt utför ett övergrepp borde ställas till svars för detta.

    Svårare än så är det inte.

  3. 3 Populisten februari 16, 2009 kl. 10:35

    Minutz3, du påpekar något mycket väsentligt här. Skickligt utförd graffitti kan ju (beroende på tycke och smak) vara vackert och är i alla händelser helt klart att räkna som konst. Därmed inte sagt att man har rätt att olovandes uppföra denna konst på annans egendom. Men det vi ser på denna film är ju något helt annat. Det är ju rent klotter! I sin ideologiska blindhet vill dock inte kultureliten se denna skillnad utan buntar ihop det i en okunnig pinsamhet som säkert får ungdomarna i dessa subkulturer att vrida sig av skratt.

    Det vi ser är dessutom, som du skriver, något ytterst omoget. Det handlar om primitivt revirpinkeri, och det heter väl också verket? Egoistisk självhävdelse är inte konst. Det är barnsligheter! Ganska typiskt hyllar kulturvänstern dessa omogna barnsligheter istället för att se konsten som något som ska lyfta människan mot mer mognad.

  4. 4 nodjdon februari 17, 2009 kl. 20:39

    (jag vill inte verka spamande men..)

    Diskussionen kring om aktionen är olaglig eller inte, konst eller inte, är ointressant, det är bara materiell förändring, lagen är bara någonting uppdiktat, i detta fall ett skydd för materiellt ägande. Begreppet konst är banalt, där saker som klassas som konst oftast betraktas som finare eller mer intellektuellt bekräftande än det som inte är konst. Allt handlar om att uttrycka sig, sen om man gillar uttrycket eller inte är en annan fråga.

    Kultur är inte banalt. Kultur är självklart, alla skapar vi den kultur vi behöver, av det utrymme och material vi kommer i kontakt med. Alla behöver kultur. Men skillnaden är att där en person i samhället blir del av en kultur genom att gå till HM och McDonalds medan en annan sprayar ett pendeltåg. Eller en annan bygger banker och dansar vals i guldsmycken medan andra dansar kring en eld och sjunger sånger efter en arbetsdag i en diamantgruva.

    Enligt mig är det ganska simpelt, så länge graffiti kan existera som ett brott så är samhället ofullkomligt där problemet inte ligger i sprayutövandet utan i samhällsstrukturen. Detsamma med annan kriminalitet. Det ska inte löna sig att vara kriminell. Men det lönar sig däremot att utnyttja andra mindre tekniskt utvecklade länder, slösa på jordens resurser, bara för att det finns företag som råkar äga lite mark! Det är ju löjligt.

    Det är en bisarr och rasande snabb utveckling neråt i destruktion människan gör. Men någonting som vi definitivt kan lära oss av om vi tänker efter lite och låter debatter och utryck vara fria. Vi ska vara glada att detta kan ske, att vi inte lever i ett samhälle där man blir halshuggen eller stenad vid ”fel” åsikter.

    Att den lilla skaran människor som startade industrialiseringen satte upp ramar för ett nytt ägande av resurser och i vilken riktning rikedomar flödar är inte så konstigt. Men att dessa rammar och pelare bara växt sig starkare är katastrofalt. Vi måste inse vilket privilegium vi västerlänningar har. Där vi egentligen bara gör det svårare och svårare för världen att läka. Att alla människor ska behöva bidra till en ekonomisk tillväxt som i slutendan till största del gynnar en ytterst privilegierad skara i världen är totalt ologiskt odemokratiskt. Det enda viktiga borde vara att bidra till att förbättra och stärka samhället rent praktiskt. Vilket går att göra utan en massa konstiga företag som enbart sysslar med pengar.

    Samhället håller på och förändras underifrån, det uråldriga katedral system som styrt oss människor med slaveri sedan urminnes tider håller på att raseras.
    Wikipeda, the Pirate Bay, bloggandet, comunitys, är bara några exempel på folkligt engagemang som kan komma att omforma världen från rötterna.
    Detta är ett paradigmskifte.

    Jag har hellre en relation till en tag på stan än en upplyst multinationell logga. Där tagen står för en direkt kontakt, någonting mänskligt, självklar och kreativ och loggan från företaget står för opersonlig själlös likriktning.

  5. 5 David Högberg februari 17, 2009 kl. 22:06

    @nodjdon: Jag kan väl nöja mig med att säga att jag inte direkt delar din nihilistiska syn på samhället. För mig är det oproblematiskt att säga att konstruktivitet är av högre värde än destruktivitet.

  6. 6 Söderbaum februari 18, 2009 kl. 10:19

    Nodjdon: ”så länge graffiti kan existera som ett brott så är samhället ofullkomligt”

    Detta ska jag använda framöver som citat. Så utomordentligt postmodernt… men är det verkligen ett samhälle i teknisk mening om vad som helst är tillåtet?

    ”Vi måste inse vilket privilegium vi västerlänningar har. Där vi egentligen bara gör det svårare och svårare för världen att läka.”

    Och det blir ”lättare för världen att läka” om vi lägger skattepengar på att städa upp efter vandalisering, menar du alltså i all din robust logiska klartänkthet?

  7. 7 Populisten februari 18, 2009 kl. 12:16

    Du är en sann vänsterliberal nodjdon. Du skriver massor av ord, men inget innehåll.

  8. 8 Pelle Lindquist februari 18, 2009 kl. 18:29

    Det är ett gott tecken på att Sverige är ett land med överflöd av resurser när hela uppslag och framslag i rikets dagstidningar täcks av en klottrande vandal som pissar sitt revir. Bloggare och skribenter löper amok i debatten kring vad som är konst och vilken plats konsten får ta i samhället. Tänk att vi är unnade att lägga så stor vikt på inrikes kultur så här på den milda vinterns final. Det är så grått annars i vardagen! Vi har ju ingen svält att mätta, inga krigsskador att läka och bara ett fåtal mordåtal att följa. Det händer för det mesta ingenting…

    Jag är gammal graffitimålare och jag tycker att det är intressant att ett så harmlöst lagbrott som klotter kan göra så många så bestörta och upprörda. När jag uttrycker mig genom klotter så ser jag att jag skapar och är konstruktiv. Jag ser inte alls mitt verk som något destruktivt. Jag kan heller inte föreställa mig att NUG njöt av förstörelsen som sådan. Men NUGs verk är ju inte bara själva akten utan minst lika mycket denna kära debatten. Åskådarens intryck! Om jag var NUG så skulle jag fan ha varit nöjd med min prestation som konstnär. Personligen är jag också övertygad om att gränsen för vilken plats konsten får ta i samhället har flyttats till min favör. Det tror jag oavsett hur den här debatten kommer att tömmas för att senare på nytt fyllas med luft. Ju mer luft lungorna rymmer desto snabbare springer debbaten, desto starkare hörs rösten och desto större blir platsen. Gatorna är som springor mellan alla höghusen. Där lyser konstens färgstråle upp för vissa, och bländar andra. Måste allt vara så vänligt hela tiden? Vi sitter i samma båt men vi ror inte med samma åra. Distansering kan bringa samman.

  9. 9 Pelle Lindquist februari 18, 2009 kl. 18:46

    och om jag får lov att kommentera Söderbaums ord till nodjdon…

    ”Och det blir “lättare för världen att läka” om vi lägger skattepengar på att städa upp efter vandalisering, menar du alltså i all din robust logiska klartänkthet?”

    …så är det faktiskt ingen som påstått att världen inte kan läka på grund av brist på resurser. Alltså är vi inte nödvändigtvis i behov av pengar… däremot är vi kanske i behov av en insikt… ?

  10. 10 Vilhelm Skytte februari 18, 2009 kl. 19:11

    ”Det är ett gott tecken på att Sverige är ett land med överflöd av resurser…” när man anser sig ha rätt att förstöra en tunnelbanevagn för sin egen njutning och sedan kalla det konst.

  11. 11 Söderbaum februari 18, 2009 kl. 19:30

    Lindquist: ”Vi har ju ingen svält att mätta”

    Den själsliga svälten i Sverige har förvisso nått rent hysteriska proportioner vid det här laget. Vandalisering som konst, jo jag tackar ja.

    Undrans om inte jag också är en konstnär, så mycket som jag provocerar här på bloggen? Titta bara på allt jag skrivit genom åren, åsikter som förargar de flesta. Jag kanske kunde få en examen från Konstfack bara jag skickade ett mail till studierektorn. I mitt huvud har jag ju redan gått alla viktiga metod-, färdighets- och bildningskurser på Konstfack – det kan väl ingen ifrågasätta?

    ”…så är det faktiskt ingen som påstått att världen inte kan läka på grund av brist på resurser. Alltså är vi inte nödvändigtvis i behov av pengar… däremot är vi kanske i behov av en insikt… ?”

    Ja. Och bildning. Och god uppfostran.

  12. 12 Pelle Lindquist februari 18, 2009 kl. 19:43

    Jag ser inga som helst problem i att kalla även dig för konstnär. Om du inte redan placerat dig ibland oss så är du välkommen in i vårat gäng! Och du… förlåt för min enda svordom.

  13. 13 David Högberg februari 18, 2009 kl. 20:14

    Det är otroligt vad mycket flum man kan få till svar när man har mage att driva en så radikal linje som att inte heller den som kallar sig konstnär har rätt att slå sönder skattebetalarnas egendom…

  14. 14 nodjdon februari 18, 2009 kl. 20:28

    @Populisten: Väldigt enkelt sätt att avfärda det jag skriver, du är en sann ”namnkallare”.

    @Söderbaum:
    Handlingen ger upphov till diskussion, vilket kan förändra och upplysa. Detta är en simpel handling som alla inte gör. Klart inte staten, lagen kan nonchalera den, då faller ju hela bygget. Vilket är spännande.

    En ensam individ kan klara sig om de vet hur. De blir inte försvarade av lagen med sina personliga uttryck, däremot skyddas t.ex företags reklam av lagen. Om jag som medborgare inte samtycker med en reklam så ligger det för mig naturligt att kommunicera tillbaks på precis samma sätt. Fast utan den budjet de har eller efter deras så kallade regler. Eller ska jag söka upp de som gjorde reklamen? Affischera i deras hem etc. Det skulle vara konstigt. Nej, den allmänna platsen är till för att vara ett fritt och öppet rum utan stora kommersiella intrång.

    Det är en myt att ekonomisk tillväxt är någonting enbart positivt. Vem har bestämt reglerna för att samhällets takt ständigt ska öka och över producera produkter. Bankerna ligger till stor grund för den problematiken, pengar är en skuld för dem att inkassera och därmed styr de dess flöde. Vi har nått en extremt hög utvecklingsgrad. Enligt mig är det dags att stanna upp och fokusera på det viktiga för mänskligheten, för vad vi människor mår bra av i ett samhälle. Utan pengar i den betydelse det har idag.

    ‘Kapitalismen är vårt allsmäktiga operativ system (…) Men vem styr detta operativsystem? Vem skrev det? Vem förvaltar det? Vem skyddar det från virus? Vem starta om det när det kraschar?
    Så den stora frågan är: kan vi människor – medborgarna – ta över kontrollen?
    Kan vi programmera om den kapitalistiska källkoden? (…) Med andra ord, kan vi förvandla kapitalismen till ett projekt med öppen källkod och göra det mer hållbart och ansvarsfullt för våra egna och kommande generationers behov.’

    Adbusters Magazine, September/october 2006 issue

  15. 15 Populisten februari 18, 2009 kl. 23:24

    @nodjdon: likväl var det alldeles snat det jag skrev.

    @Pelle Lindquist: Harmlöst lagbrott? Tja det beror väl på ens ekonomiska referensramar. Om du nu tycker det är så harmlöst så utmanar jag dig på att volotera för att betala för återställandet av den förstörda tunnelbanavagnen. Det kan väl inte vara nåt att bråka om? 100 000 är väl inget för en gentleman?

  16. 16 Söderbaum februari 19, 2009 kl. 0:25

    Nodjdon: ”Nej, den allmänna platsen är till för att vara ett fritt och öppet rum utan stora kommersiella intrång.”

    Nu är det ju faktiskt så att det var min tunnelbanevagn som sprejades ner. Mina skattepengar hade betalat den, visserligen dina skattepengar också och i samma utsträckning men du hörde till dem som ville spreja ner vår tunnelbanevagn och jag hörde till de som inte ville det. Det är ju faktiskt ett ganska grovt intrång i någonting jag är delägare i, att det inte bara är fullt av reklam (som jag accepterar därför att jag inte vill betala hela kostnaden för att slippa reklamen) utan också blir klart fysiskt påverkat av dig och dina sprayarkompisar och därmed avkräver mig ännu mera skattepengar ur min plånbok för fysiskt återställande av det som är mitt?

    Och allt detta bara för att du/någon var lite mer respektlös än andra och drevs av ett kuriöst kompensationsbehov av att själv behöva synas lika mycket som reklamen.

    ”Det är en myt att ekonomisk tillväxt är någonting enbart positivt. Vem har bestämt reglerna för att samhällets takt ständigt ska öka och över producera produkter. Bankerna ligger till stor grund för den problematiken, pengar är en skuld för dem att inkassera och därmed styr de dess flöde. Vi har nått en extremt hög utvecklingsgrad. Enligt mig är det dags att stanna upp och fokusera på det viktiga för mänskligheten, för vad vi människor mår bra av i ett samhälle. Utan pengar i den betydelse det har idag. ”

    Jag kan faktiskt skriva under på detta.

  17. 17 Pelle Lindquist februari 19, 2009 kl. 13:14

    @populisten: Med tanke på hur mycket tid och energi folk lagt ner på debatten som kommit ur konstaktionen och med tanke på hur mycket plats debatten fått ta i alla tidningar så känner jag mig lugn när jag påstår att 200 000 kronor inte är mycket pengar. Inom dessa referensramar så är 200 000 kronor ungefär att jämföra med 1 minut TV-sänd reklam eller en halvsida annons i en dagstidning. Vad jag menar är att diskussionen som uppstått efter konstaktionerna som utförts av eleverna på konstfack är värda långt mycket mer än en halvsida annons i en dagstidning. Och det är ur dessa referensramar vi bör se på saken. Självklart måste man uppskatta debatten för att hålla med mig om detta.

  18. 18 nodjdon februari 20, 2009 kl. 0:35

    @Söderbaum: http://www.youtube.com/watch?v=7zpXLKAyESM
    Graffiti är ett fredligt krig.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar