Föredrag om konservatismen i Kalmar

I helgen bevistade undertecknad Kalmar för att hålla föredrag om konservatismen på en gemensam stämma för MUF-Kalmar, MUF-Jönköping och MUF-Blekinge. Efter mitt föredrag, som förstås ett antal gånger anknöt till Edmund Burke, följde ett föredrag av <A target=”_Parent” HREF=”http://www.barometern.se/ledare&#8221;Barometerns politiske chefredaktör Per Dahl om Edmund Burke himself.

Jag har tidigare hållit föredrag om konservatismen för olika skolklasser, för det tidigare MUF-nätverket Mörkblått Värn och för SSU, och detta var första gången jag fått stående ovationer. I jämförelse med de tidigare sammanhangen var det förstås inte alls att vänta där, men jag hade faktiskt inte heller väntat mig denna stora gest av uppskattning från ett förbund som i 15-20 år ansträngt sig att bli det liberala ungdomsförbundet framför andra. Roligt!

Det skulle faktiskt t.o.m. komma att bli ett bland flera erkännanden. Per Dahl ställde under sitt föredrag frågan till de drygt 80 församlade MUF:arna hur många av dem som kallar sig för liberaler. Döm om min förvåning när det visade sig att endast 5-6 st räckte upp handen!! Nu var det väl inte så att alla de andra föredrar att kalla sig konservativa, men ändå. Dagen efteråt fick jag också veta att jag fått en liten skara beundrarinnor i tonårsåldern som tyckte att jag både haft bra åsikter och var snygg. Haha sådant är ju verkligen jättekul att höra, mina varmaste lyckönskningar att ni går en framgångsrik framtid till mötes! Till alla konservativa och liberalkonservativa killar i lokalen: ta god hand om dessa tjejer, en av dem kan bli Sveriges egen Margaret Thatcher.

När jag gick med i MUF för 9 år sedan, i uppfattningen att jag hörde till den ”gamla sortens moderater” långt innan Reinfeldt och de ännu mera ”nya moderaterna”, tänkte jag att jag i alla fall har någonting att bidra med till den interna debatten. Men även om dåvarande MUF-ordföranden Tove Lifvendahl brukade komma fram och kramas och bedyra att det är viktigt att konservativa och liberaler samarbetar inom MUF, så trodde jag aldrig att jag någonsin skulle komma att sitta vid samma bord och på samma sida som MUF:s förbundsordförande på en bankett i samband med en MUF-stämma – men även det inträffade nu i Kalmar. Jag är mycket hedrad.

Niklas Wykman gjorde ett par underfundiga sångarinsatser med självdistans, och jag får säga att ”Hajarna” var en riktig pärla bland allt som sjöngs och talades på banketten. Jag tror toastmaster André Assarsson sade att det var 24 st middagstalare – varav några anknöt till dagens konservativa ämne, ett par med egen övertygelse och ett par mera tydligt skeptiskt – och däremellan så mycket sång att man knappt hann äta. Precis som det ska vara.🙂 Bland andra sånger som sjöngs återfanns till min stora glädje gamla godingar som ”Mörkblå ideal”, ”Margaret Thatcher walks on water” och ”Tory Tory haleluja”. Det republikanska påhittet att Kungssången bara sjungs när kungen är närvarande (då sjungs ju endast en av de fem verserna!) desarmerades också i ”vanlig” ordning.

Stort tack till Småland och Kalmar, och särskilt till Karin M. Ekelund och Christopher Dywik för er gästfrihet och en härlig helg!

Jakob E:son Söderbaum

2 Responses to “Föredrag om konservatismen i Kalmar”


  1. 1 Jonas februari 24, 2009 kl. 11:34

    Det kanske vore något som skulle ske oftare och på fler ställen då,eftersom det verkar vara uppskattat:D.

    Kan aldrig skada att sprida den sunda idèn om tradition och identitet runt om i Sveriges ungdomsförbund:).

    Mvh

  2. 2 Sten Storgärds februari 24, 2009 kl. 15:41

    Det finns hopp!


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,543 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar