Hjärtliga Gratulationer till de nyförlovade

Kronprinsessan Victoria har förlovat sig med Daniel Westling

Kronprinsessan Victoria har förlovat sig med Daniel Westling

Jag vill ta tillfället i akt att gratulera de nyförlovade, Kronprinsessan och herr Westling. Må de få ett långt och lyckligt liv tillsammans.

Förutom att detta självfallet är en viktig dag personligen för de nyförlovade, så är det också en betydelsefull dag för Sverige och för monarkin. Därför kan det knappast undvikas att det vid sidan av de personliga gratulationerna också kommer att finnas kommentarer, positiva och negativa, kring konsekvenserna av händelsen. Ett par av T&F:s skribenter har redan markerat sitt ogillande. Jag vill i stället se i huvudsak positivt på det hela.

Jag gillar monarkin. Den är i sin konstitutionella form en bra styrelseform. Den är en länk till vår historia, en enande nationell symbol, och en garant för stabilitet och kontinuitet i vår konstitutionella utveckling. Vår tronföljd innehåller idag tre personer, Kungaparets barn. Detta är en bräcklig grund för monarkin, vilket naturligtvis var anledningen till att man i senaste regeringsformen såg till att utforma tronföljden så, i hopp om att kungaätten skulle utslockna.

Att Kronprinsessan nu kommer att ingå äktenskap föder naturligtvis hopp om att vi snart får se kungliga barnbarn, och därmed fler tronarvingar, vilka kan föra kungahuset vidare ytterligare en generation. Att Kronprinsessan äktar ”en man av folket” tycker jag inte att man skall haka upp sig på. Tiderna förändras, och med dem samhället och uppenbarligen Kungahuset. Här tycker jag att vi kan åberopa den konservativa devisen ”Att förändra för att bevara”. Genom att rucka på mindre viktiga principer, som att tronföljden skall vara agnatisk, eller att det krävs viss börd för att gifta in sig i Kungahuset, så kan man bevara monarkin som statsskick.

Den storm av butterhet och beklaganden som idag hörts från republikanskt håll är bara en västanfläkt jämfört med vad den varit om republikanerna haft jämställdheten som slagträ mot monarkin, eller om Konungen vägrat ge sitt samtycke till förlovningen. Jag tycker således att Konungen i det läge han befinner sig har fattat ett klokt och riktigt beslut när han godkände förlovningen. Även om jag inte hade ansett detta hade jag dock självfallet accepterat hans beslut utan knot, för vem är jag egentligen att ifrågasätta min Konung.

Jag har all respekt för de rojalister som inte delar min uppfattning. För monarkins skull vill jag ändå vädja till er – sitt still i båten. De enda som tjänar på att monarkins vänner träter om detta är republikanerna.

Länge leve Konungen!

Patrik Magnusson

19 Responses to “Hjärtliga Gratulationer till de nyförlovade”


  1. 1 Robin februari 24, 2009 kl. 22:44

    Jag uppmärksammade att Dag Elfström i en artikel ”Westling är slutet för ätten Bernadotte” referar till att man inom judendomen ärver familjen på mödernets sida. Detta är em felaktig uppgift. Inom judendomen ärver man religionen via mödernet, emedan släktnamn, stam m.m. ärver man på faders sida. Vänligen kontrollera sakuppgifter innan publikation fortsättningsvis.

    I övrigt undrar jag varför ni har Colussuem i titel-loggan. Den kan knappast säga symbolisera något i den konservativa rörelsen, annat än att den är gammal… Bredvid Chuchill för den dessutom osökt tankarna till italiensk-facism, vilket inte heller ligger nära den konservativa rörelsen.

    Så sammanfattningsvis, om ni tänker söka representera den konservativa rörelsen, vara dess språkrör, eller ens bara ge utryck för den, gör det bra.

    Bästa hälsningar,
    ”Die hard Reagan fan”

  2. 2 Patrik M februari 24, 2009 kl. 23:11

    Robin,

    Eftersom din kommentar ovan rör Elfströms artikel i Newsmill samt T&F generellt, men inte egentligen mitt inlägg, så besvarar jag, som är enbart en enskild skribent, den inte, utan överlåter detta åt våra två redaktörer.

  3. 3 dagelf februari 25, 2009 kl. 0:49

    Robin:

    Fler än du har påpekat detta om den judiska kultursfären. Jag får helt enkelt beklaga att jag blivit felunderrättad.

    Vänligen,

    Dag Elfström

  4. 4 Rutger von Knödel februari 25, 2009 kl. 9:09

    I sanning upprörande med denna degenerering av det redan svaga blå blodet i vår tynande kära kungahus.
    Man borde försöka vrida tiden tillbaka genom att med dagens landvinningar inom gentekninken söka återskapa det blå blodets speciella genuppsättning och ympa in det i herr Daniels simpla folkliga lekamen.
    Enligt egen forskning i ämnet har jag funnit att dolksvansen, ett havslevande djur som återfinns i Mexikanska golefen, har ett blod som är vackert adligt blått, det borde väl inte vara omöjligt att överföra den egenskapen till Daniel nu när man med gentekniken kan få fram självlysande grisar?

  5. 5 Ulf Westerberg februari 25, 2009 kl. 9:23

    Tycker att Kungafamiljen borde tänka sig om både en och två gånger till. Trist nog är det så att vi betalar för dem, inget som jag motsätter mig alls tvärtom. Men tycker att man faktiskt borde vara någelunda blåblodig för att kunna gifta in sig i kungafamiljen. Inget fel med det anser jag om man nu vill bevara en monarki. Visst folketsstöd har de väl fått nu så det räcker och blir över men hur länge varar det?

    Mår lite illa av att nån som äger ett gym kommer ha söner eller döttrar som kommer ta över monarkinsroll. Det ouppnåliga försvinner iockmed detta.

    ”Min pappa prinsen, äger gymm och drottningholms slott” tillåt mig små le. Är det så det kommer låta när deras barn växer upp kanske? Tror förvsso inte men vad hände med den mystiska monarkin som fänglsade folk?

    Kul, tycker det felsta att de fått varandra, men jag för min egen del är ytterst besviken som framtida drtottning borde man värna mer om sin tron och inte bara sitt hjärta. Trots allt är det ju vi som bestämmer i slut ändan om det blir monarki eller republik. Nåja vad kan man iofs vänta sig av nån som har en far som själv föregick med dåligt exempel.

    Gratulationer får de inte av mig iallafall.

  6. 6 Soraya, var är du? februari 25, 2009 kl. 14:41

    Det finns ju faktiskt gott om giftasvuxna kungligheter om man ser sig om i världen. Det vore betydligt mer spännande om Victoria giftes in i det anrika men avsatta afghanska kungahuset, som är ungefär lika gammalt som det svenska. Då skulle hon dessutom bli tvungen att konvertera till islam, varpå hon inte längre fick bli svensk statschef utan kunde lämna över spiran till Carl Philip. Alla blir nöjda och unge herr Westling kan ägna sig åt bänkpressen i stället för världspressen!

  7. 7 Lovisa februari 25, 2009 kl. 16:58

    Ja, HERR Westling måste väl vara det rätta sättet att omtala och tilltala Daniel Westling tills vidare… Tack! Detta Daniel hit och Daniel dit från reportrar och andra obildade tycker jag inte är riktigt rätt… Visst, han är inte mer än en simpel gymägare från Ockelbo, men han råkar befinna sig vid en viss kvinnas sida och ja, det borde medföra vissa formuleringar…

    Måste säga att Kronprinsessan, om hon nu var tvungen att gifta sig med en icke-kunglig, i alla fall kunde kärat ner sig i en vettig sjöofficer… så vi hade fått njuta av den stiligaste av alla högtidsdräkter, när det väl blir bröllop! För jag hoppas inte att det blir som i Danmark, där drottningens make blev amiral i flottan, bara sådär! Förolämpning!

    Är det någon som vet om och var han gjorde sin värnplikt?! Han tillhör väl ändå generationen där alla gjorde den?!

  8. 8 Söderbaum februari 25, 2009 kl. 17:13

    Robin: Att Colosseum finns med i hemsidans header är för att det är en urgammal icke-religiös symbol för västerländsk kultur. Men vi har diskuterat alternativ tidigare som vi kan byta ut den med.

  9. 9 Patrik M februari 25, 2009 kl. 20:53

    Lovisa:

    Om jag inte minns fel så fick Westling sin militära grundutbildning som fordonsförare vid nu nedlagda (ja, vilket regemente är inte det..) Kungl. Helsinge Regemente (I14) i Gävle, med goda vitsord. Officer är han däremot inte, så någon militär högtidsdräkt, marin eller annan, lär vi inte få se på bröllopet.

    Ulf Westerberg:

    Kan inte annat än konstatera att vi tycker olika, men du är ju i gott sällskap. Herrar Söderbaum och Elfström som för det mesta har kloka och genomtänkta åsikter, och vars engagemang och meriter i rojalistiska sammmanhang vida överglänser mina, har ju kommit till samma slutsats som du.

    Rutger von Knödel & Soraya, var är du?:

    Jag hoppas ni inte tar illa upp, men jag vet ärligt talat inte om jag skall ta era inlägg på allvar, eller om de är ett utslag av ett glatt skämtlynne kombinrad med viss ironi.

    Låt oss säga så här. Jag tror varken att Afghanska prinsar eller gener från dolksvansar erbjuder en idealisk lösning på vår Kronprinssessas äktenskapliga bekymmer. Jag behöver ju heller inte grubbla så mycket på detta eftersom en normalblodig gymägare är gott nog i min bok.

  10. 10 tegis februari 25, 2009 kl. 21:20

    ”Länge leve Konungen!”

    Mm, Viktoria och Daniel kommer få en son, han kommer bli nästa kung.
    Vad kommer skilja den individen från mig? Viktoria är ”blandras” allaredan mellan tyskjäntan Silvia och hennes gemål Calle G som också han har förfäder som är icke-adliga.
    Visst kan jag förstå att en japansk kejsare eller en rysk tsar som äro så pass renrasiga att de fingo hemofili är lite småhäftigt. Någonting annat, någonting hemmahörande i sagornas värld och ditten och datten.
    Men Viktorias och Daniels barn? Vad kommer de vara?

  11. 11 Patrik M februari 26, 2009 kl. 7:54

    Tegis:

    ”Men Viktorias och Daniels barn? Vad kommer de vara?”

    Prinsar och Prinsessor, såklart! Sådan är vår konstitution.

    Personligen har jag lite svårt att förstå fixeringen vid blått blod och adliga ätter. För mig handlar inte monarkin om att skapa eller bibehålla någon ras av övermänniskor.

    Det handlar om en väl fungerande styrelseform, om bevarandet av traditioner, och om marknadsföring av Sverige. Detta kan uppnås oavsett om Kronprinsessans gemål lystrar till namnet Westling eller von Westling.

  12. 12 Soraya, var är du? februari 26, 2009 kl. 8:50

    Patrik M, du är på rätt spår, jag var på skämthumör. Den som vill ha kvar en väl fungerande monarki med folklig förankring kan nog inte önska sig någon bättre prinsgemål än en driftig entreprenör som kronprinsessan själv har valt och som dessutom har goda möjligheter att arbeta för en bättre folkhälsa.

    Vi republikaner skär tänder i dessa dagar och hade önskat oss en halvtokig, lätt inavlad, världsfrånvänd och högfärdig goddagspilt som hade kunnat sänka kungahusets anseende till brittiska nivåer.

    Det bästa vore kanske om vi kunde återinföra en modell med valkungadöme, som kunde förena tradition med en demokratisk människosyn. Då skulle vi slippa de bisarra diskussionerna om ”kungligt blod”.

  13. 13 Patrik M februari 26, 2009 kl. 10:16

    Soraya, var är du?

    Jag delar din analys, om än inte dina republikanska ideal. Lite lustigt är det allt att det är ni republikaner och de allra mest entusiastiska rojalisterna som är ”överens” och gnisslar tänder i kör över Kronprinssessans val.

    Vad gäller valkungadöme, kanske det inte är så tokig idé. Det är ju knappast främmande för svensk tradition. Ur mitt perspektiv finns dock ett antal förutsättningar för att en sådan lösning skall bli lyckad.

    För det första måste valet arrangeras på sådant sätt att vi slipper smutsiga valkampanjer och att kontroversiella figurer blir valda. Poängen med monarken är att denne skall fungera som en enande nationell symbol. Hellre en medelmåtta som nästan alla kan acceptera, än en stridbar person som 51% älskar och 49% hatar. Alltså – inte direktval av folket, utan indirekt val av någon bred församling, och med kvalificerad majoritet.

    För det andra bör monarkens uppgifter, som idag, vara i huvudsak ceremoniella. Den dag monarken får makt att fatta beslut som får verklig betydelse för folks liv, och som oundvikligen delar opinionen, har han eller hon upphört att vara enande symbol och blivit politiker.

    För det tredje måste de symboler och det ceremoniel som omger kungaparet bevaras. Helst kan lite av den pompa och ståt som skalats bort på 70-talet återinföras.

    Finge jag själv råda skulle jag dock bibehålla vår arvsmonarki, inte bara för att jag tror att Victoria kommer att bli en alldeles utmärkt Drottning, utan för att det helt enkelt känns onödigt att laga det som inte är trasigt. Det funkar bra som det är idag.

    Kanske är valkungadömet ändå den kompromiss som på sikt kan accepteras av både majoriteten av republikanerna och majoriteten av monarkisterna. Vi får väl se…

  14. 14 Soraya, var är du? februari 26, 2009 kl. 10:54

    Jag förstår vad du menar. Man vill ju helst inte se löpsedlar som skriker ut att ”Fel kung vann”…

  15. 15 Söderbaum februari 26, 2009 kl. 13:07

    Tegis: ”Calle G som också han har förfäder som är icke-adliga.”

    Jag gissar att du syftar på vår nuvarande kung. Vilka förfäder menar du han har som är icke-furstliga? OK, alla kungliga har någon gång bak i tiden en ofrälse förfader.

    Sedan tycker jag ditt mycket märkliga språkbruk om ”renrasiga” furstehus framför allt är historiskt okunnigt. I rätt många hundra år nu har ju precis den här frågan handlat om att kungliga SKA gifta sig med utlänningar.

    Soraya, var är du: ”Det bästa vore kanske om vi kunde återinföra en modell med valkungadöme,”

    Som i Malaysia, menar du? Eller Nordkorea? Eller rentutav Somalia, det är väl det närmaste man idag kommer den ordning som gällde i Sverige under valkungadömets tid?

    Om det svenska valkungadömet ska kunna återupprättas på ett vis som verkligen anknyter till svensk tradition, behöver man först återbörda Mora Sten.

  16. 16 Soraya, var är du? februari 26, 2009 kl. 15:11

    Ja, det var kungavalen vid Mora Sten jag hade i åtanke. Men om det hänger på själva stenen, kanske man kunde använda Röda Sten i Göteborg i stället. Den ligger på en vacker plats vid Göteborgs hamninlopp och det är bland annat populärt att gifta sig där.

    Eller också kanske man kunde låta platsen för kungavalet cirkulera mellan Röda Sten i Göteborg, Ales stenar i Skåne, Frösöstenen i Jämtland osv, ungefär som deltävlingarna i Melodifestivalen.

    Men skämt åsido, Nordkorea är väl väl snarare ett exempel på en republik pro forma som i praktiken övergått till monarki? Precis, eller åtminstone ungefär, som Rom under principatet.

    Malaysia och Somalia är jag ärligt talat för dåligt insatt i för att kunna kommentera på rak arm, men det var som sagt Sveriges tidiga historia som jag hade tänkt att man kunde ta som förebild.

  17. 17 Söderbaum februari 26, 2009 kl. 16:14

    Soraya: Jag har själv funderat på om det kan finnas en koppling mellan Mora Sten och Röda Sten i Älvsborg precis i gränstrakterna mot dåvarande Danmark. Mora Sten försvann iväg från Uppland med Sten Sture d.y. i slutet av 1400-talet, och det är på 1600-talet som Röda Sten dyker upp – av någon anledning hålls en sten vid Älvsborgs strandkant rödmålad av en familj som håller sig anonyma in i det sena 1900-talet. Vore inte det ett alldeles utmärkt sätt att både gömma en riksrelik och ändå hålla minnet till liv om var den är? Att börja med att ha den kamouflerad som en bland tusentals stenar vid strandkanten i 150 år är både logiskt och genomförbart innan stenen ifråga börjar målas och blir känd som ”den där mystiska stenen som alltid hålls målad”. Det är också vid 1600-talets mitt (1658) som Bohuslän blir svenskt, så då var det ganska lugnt att peka ut en viss sten – det skulle i alla fall inte vara dansken som började undersöka vad det var för en sten.

    Malaysia har en handfull furstar som turas om att ha kronan ett par år i taget enligt en förutbestämd ordning. I Somalia slåss självständiga militärledare med varandra om kontrollen över landet, på samma sätt som Sveriges medeltidshistoria såg ut.

  18. 18 Fredrik februari 26, 2009 kl. 19:15

    Ska man verkligen blanda ihop adligt och furstligt? Inte fick väl Gustav V gifta sig med någon adlig? För övrigt förstår jag inte varför man skulle tycka att det var en bra regel, har man gått på propagandan mot Karin Månsdotter?

    När det gäller valkungadöme har jag för mig att i den äldsta tillämpningen kunde man inte välja vem som helst, det skulle vara någon ur den kungliga släkten som härstammade från Oden. Låter det som något för moderna republikaner??

  19. 19 Soraya, var är du? februari 27, 2009 kl. 12:25

    Söderbaum, din teori om Mora/Röda Sten är verkligen fascinerande. Skriv en bok, vetja! Eller åtminstone en tidningsartikel!

    Fredrik, jag vet inte vad moderna republikaner tycker, själv är jag en ytterst gammalmodig republikan med bröderna Gracchus som förebilder. De föll offer för det politiska våldet under den romerska senrepubliken (ett par hundra år innan kejsar Titus invigde det ”urgamla” Colosseum, apropå ingenting).


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,287 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar