Sekelskiftesperspektiv

En illustration på temat sekelskiftesromantik.

Född 1979 som jag är, menar ju jag alltid sekelskiftet 1800-1900 när jag talar om ”sekelskiftet” – t.ex. ”sekelskiftesarkitektur”. Det gör de flesta fortfarande. Men nu har vi passerat ett nytt sekelskifte, tillika ett millenieskifte. Jag och andra kommer ändå att hänvisa till sekelskiftet 1800-1900 i många decennier framöver, helt enkelt för att det var sekelskiftet innan vi föddes. Perspektivet sekelskiftet 1800-1900 och ”1800-talsperspektiv” kommer alltså att vara levande åtminstone fram till 2030-2040. På samma sätt som vi som idag är unga vuxna under uppväxtåren har hört de äldre prata om riksdaler: ”det kostar 25 riksdaler” sade de istället för ”25 kronor”. Riksdalern ersattes av kronan 1873.

Nu är det 2009. Jag tänker på hur det var för 100 år sedan, år 1909, när våra föräldrars far- och morföräldrar var unga eller vuxna. De borde rimligen ha haft samma perspektiv på sekelskiftet 1700-1800 som jag har på sekelskiftet 1800-1900. Det var oerhört mycket som hände i världen kring sekelskiftet 1700-1800, så varför skulle inte det leva lika färskt i minnet för dem som levde för 100 år sedan? Därför att folkbildningen låg på en så mycket lägre nivå än idag, kanske någon svarar. Men nej, det är Kejsar Napoleons tidevarv vi talar om, och år 1809 gick halva Sverige (Finland) förlorat till Ryssland. Självbilden av Sverige som stormakt levde alltjämt kvar år 1909, eftersom unionen Sverige-Norge bestod intill 1905.

Väl att märka hade inte särskilt mycket hänt i det egna samhället sedan 1809, visst hade en del industrier kommit igång, men ännu stod hela 1900-talets kolossala både politiska och ekonomiska utveckling framför dörren. Den storvulna tiden hundra år tidigare stod i en spännande kontrast till det tidiga 1900-talets Sverige där de flesta hade någon släkting som emigrerat till USA p.g.a. den utbredda fattigdomen här under 1800-talet. Det är ingen tvekan om att man år 1909 hade en levande bild av det tidiga 1800-talet som man jämförde sitt eget tidevarv med, på motsvarande sätt som vi har idag. Och en person född 100 år före mig, år 1879, höll alltså liv i 1700-talsperspektiv intill ungefär tiden för Andra världskriget. Det stämmer också ganska bra in på det faktum att Andra världskriget markerade slutet på de koloniala idealens era. Visst är det spännande!

Länge leve historiemedvetenheten och de historiska referenspunkterna!

När farmor åkte skridskor uppå Nybrovikens is
på Nybrovikens is, så pigg uppå kurtis
Bland andra kavaljerer fanns en nyponröd polis
polisen som så småningom blev farfar

—Povel Ramel ger liv åt gamla tider i ”Titta det snöar” (1951)

Jakob E:son Söderbaum

3 Responses to “Sekelskiftesperspektiv”


  1. 1 martin april 24, 2009 kl. 10:30

    En liten trevlig artikel på en annars reaktionär sida!
    Du skapar kontakt med svunna tider på ett mycket konkret sätt med ditt tankeexperiment.
    Jag brukar tänka så här: Jag är född 1972, alltså för trettiosju år sedan. Går jag trettiosju år tillbaka från -72 hamnar jag i 1935. Eftersom åren sedan jag föddes har gått i ett nafs (enligt mig) borde de nästan fyra decennierna dessförinnan förlupit i samma hastighet.
    Det jag vill komma till är att med mitt perspektiv hände andra världskriget igår och Sverige fick nyligen allmän rösträtt. Storstrejken 1909 händer i samma stund som Volvo permitterar tusentals, samtidigt som de ger 4 mdr i aktieutdelning.
    Historielösheten gör oss dumma.

  2. 2 Populisten april 24, 2009 kl. 22:41

    För någon månad sedan hittade jag en tråd på det historiska forumet Skalman.nu där man diskuterade den tidigast födda fotograferade människan (dvs inte tidigast fotograferade). Någon lyckades till slut på nätet hitta foton från 1840-talet på 90- till 100-åringar. Att se ett foto på en människa född kanske 1750 fick verkligen historien att krympa ihop.

    Sett ur mänsklighetens hela historia är ju 100-200 år bara en blinkning. 95% av vår tid som Homo Sapiens sprang vi omkring i djurhudar.

  3. 3 Lovisa april 27, 2009 kl. 21:57

    Jag kommer i mitt yrke ofta kontakt med grundskoleungdomar… och när de inte ens vet vad en LP-skiva är för något så undrar jag ändå hur Sverige kommer att se ut om ”några” år… Jag menar, tänk på något sådant populärkulturellt som Taube, Ramel, Alfredsson, Wreeswijk, Alice Babs eller någon annan gammal goding till artist av olika slag… allt de producerat – inte bryr sig ungdomarna om det idag, inte kommer de i större mängd lägga sin tid på att lära sig och fortleva all humor, samhällskritik, historiemedvetenhet, musik, dramatik och galenskaper – som ju är av så himla god kvalitet jämfört med vad artister och komiker sysslar med idag. Och visst – det är produktionen av idag och som samhället ser ut idag men herregud – var är finessen?! Det är ju bara en massa sex, förortstjafs och strunt. Åh, jag önskar jag var 1940-talist!

    Och med all invandring dessutom, med en större och större del av befolkningen vars FARMOR inte ens sjungit Vi går över daggstänkta berg på Lördagssången när läroverket är över för dagen, på kvällen lyssnat på Karusellen, skrattat åt Lindeman eller sjungit Fritiof & Carmencita på en och annan föreningsfest – hur ska framtiden bli då, det kommer att urvattnas!

    Tänker också på hur segregerat det skulle kunna bli inom vissa studentikosa sammanhang – en invandrare kan ju delta för att assimilera sig men kommer det ge lika mycket som det ger en svensk och kommer invandrare välja att inte vara med pga att de då känner sig utanför! ”Jag hoppas det” – då tex Uppsala inte får tumma på något för att anpassa sig till ”nya tider”, som en irakisk kvinna sa på nyheterna en gång…


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,014 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar