Konst som institutionaliserad provokation

kulturmarxist

Anna Odell (t. h) blir intervjuad av etablissemangets kulturjournalister som girigt slicker i sig hennes kulturmarxistiska budskap.

KULTUR | Konsthögskolans elevutställning med redan ökända (konst)verk som Territorial pissing och bilder och ljud från Anna Odells fejkade psykos har nu öppnat. Odell har dessutom åtalats för falskt larm, våldsamt motstånd och oredligt förfarande. Vad gäller det förra verket, där en tunnelbanevagn klottrats ned och förstörts, svarar landstingsråden Birgitta Rydberg (FP) och Christer G. Wennerholm (M) i gårdagens SvD på en artikel i förrgår där en professor menade att yttrandefriheten är hotad. Landstingsråden börjar sitt svar med följande ord:

Konst ska provocera, ifrågasätta gällande normer och värderingar. Konst ska roa och oroa. Konst ska spränga gränser och irritera. Men att begå brott är inte konst.”

Vad är konst?

Vad anser landstingsråden om exempelvis kyrkokonst? Är det konst? När medeltida kyrkors takmålningar tillkom var de ett uttryck för den rådande religionen och moralen. Historiskt sett är konst sällan ifrågasättande gentemot de rådande värderingarna. Den är dessutom ofta starkt konventionsbunden. Får vi tro landstingsrådens beskrivningar av vad konst är kunde de flesta konstmuseer stängas (eller åtminstone byta namn). Det skulle räcka med Moderna museet.

Eftersom landstingen inte bara sysslar med sjukvård utan också kultur borde Wennerholm och Rydbergs konstsyn oroa. De har visserligen inte makt att stänga några konstmuseer men den makten har deras partikollegor i regering och riksdag. Vad säger kulturminister Adelsohn-Liljeroth, som kallar sig kulturkonservativ, håller hon med landstingsråden i deras konstuppfattning? Har hon gjort något för att utmana den?

Konstnären som provokatör – en modernistisk nidbild

Att konstnärens roll är provokatörens är en grundbult i den moderna konstuppfattningen. Ofta handlar det om att slå in öppna dörrar för det finns knappast några gränser kvar att spränga i dagens samhälle. Visst kan en konservativ hålla med om att det kan vara bra om dagens samhälle får sina värderingar ifrågasatta. Men då är det sällan samma värderingar som dessa ofta vänstersympatiserande konstnärer vill ifrågasätta. Jag menar inte att konsten inte alls kan användas till att ifrågasätta ett rådande förhållande, det finns många exempel där detta gjorts på ett skickligt och ansvarsfullt sätt. Detta kan också ske genom satir eller något så torrt som en skicklig skriven debattartikel.

Vill man hitta människor som verkligen kan sätta fingret på ömma punkter i vårt samhälle är en skattefinansierad utbildning för ändamålet ett rent självmål. Staten kan inte utbilda och understödja sina egna och samhällets kritiker som i praktiken lever i symbios med politikerna. Nu passar naturligtvis inte alla dagens konstnärer in på ovan givna beskrivning men vi har idag en grupp gentemot makten förment provokativa konstnärer, som med sin ”konst” springer ärenden åt de vänsterradikaler som brukar sitta vid makten i vårt land. De skapar en illusion av att vi lever i ett samhälle där makten är utmanad av djupkritiska konstnärer som ibland är så djupa i sin kritik att vi inte förstår alls vad de menar. Tillfrågas de om saken visar det sig många gånger att de knappast vet det själva.

Kritik mot maktfullkomlighet?

När Anna Odell som spelade psykotiskt och togs in på sjukhus tillfrågas om syftet svarar hon i radio att hon ville ifrågasätta den maktfullkomlighet man är utsatt för i psykvården och tillägger att den inte nödvändigtvis är något negativt. Men vadå? Att psykotiska människor tvångsvårdas och att de just i denna situation är maktlösa i förhållande till vården är ju ingen nyhet. Vi vet dock att det räddar liv och det tycks ju även Odell inse. Vi vet också att det alltid finns risker med att ge institutioner och människor makt över andra människor, mentalvårdens historia innehåller skrämmande exempel. Att vi lever med detta dilemma är ingenting nytt som vi lärt oss av att Odell upptog en vårdplats som kanske kunnat rädda liver på någon verkligt sjuk. Vi har gjort vårt val och de allra flesta försvarar tvångsvård eftersom det räddar liv. Har sedan Odell kunskaper om att denna tvångsmakt missbrukats bör hon genast anmäla det till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd eller skriva en debattartikel.

Odell kan ju alltid försvara sig med vad som ibland tycks vara kriteriet för god konst: ”Det har i varje fall lett till mycket debatt.

Staffan Andersson

21 Responses to “Konst som institutionaliserad provokation”


  1. 1 Vox celestis maj 14, 2009 kl. 10:50

    Jättebra skrivet! Skicka till Newsmill eller dylikt…

  2. 2 VAKNA FARA!!!!! maj 14, 2009 kl. 12:00

    Observera, detta är inget skämt, det är rent allvar, polisstaten är nu ett faktum i USA, som nu helt styrs av bankerna. Detta kommer spridas till hela världen, bankerna har många människor satta i skuld till dem. Och politikerna styrs av bankerna.

    En 54 årig kvinna Dawn Welsh ringde in till radioshowen GCN med Joyce Riley. Radiosändningen spelar in hela förloppet innan och sedan när kvinnan blir arresterad i sitt eget hem och ifråntagen sitt hus helt olagligt av ett helt polisförband (Swat-team) på order ifrån bankerna, trots att hon betalat av sina avbetalningar och har papper på att hon äger huset..

    Banken tar ifrån henne sitt hus olagligt. Det är nu det händer. USA:s regering är nu totalt styrt av bankerna som helt öppet stjäl människors fastigheter. USA styrs inte längre av politiker.

    Detta är rent blodigt allvar, lyssna på hela radioprogrammet nedan. Första två klippen är radioklipp av arresten. Resterande klipp innefattar hela radiosändningen..

    GCN Caller Arrested For Trespassing In Her Own House

    Woman is forcefully arrested for trespassing on her own property

    Sheriff Raid on Dawn Welsh’s Home 1 of 4

    Sheriff Raid on Dawn Welsh’s Home 2 of 4

    Sheriff Raid on Dawn Welsh’s Home 3 of 4

    Sheriff Raid on Dawn Welsh’s Home 4 of 4

    Sheriff Raid on Dawn Welsh’s Home all clips
    http://www.youtube.com/profile?user=TheFalseOswalds&view=videos&query=Sheriff+Raid+on+Dawn+Welsh%27s+Home

  3. 4 Robert John Malhoe maj 14, 2009 kl. 13:05

    Helt obegripligt, vad är det som kritiseras, att det inte är konst, att det är dålig konst, vad!

  4. 5 S. O. Pettersson maj 14, 2009 kl. 13:39

    ”Helt obegripligt, vad är det som kritiseras, att det inte är konst, att det är dålig konst, vad!”
    Jag har svårt att förstå den ständiga diskussionen om detta är konst eller inte. Grekerna hade inget ord för konst, utan använde τέχνη, som har en betydligt bredare betydelse, men lyckades på ett helt annat sätt än idag skapa fantastisk konst. Om vi laborerar med en generös definition kanske vi kan uppfatta detta som konst, men det är mig fullkomligt egalt. Låtom oss kalla det konst, men i sådant fall är det patetisk, pueril slaskkonst, som bara är till för att provocera; effektsökeriet är den lägsta formen av konstutövning, och kan bara tilltala ett estetiskt outvecklat sinne.

  5. 6 martin maj 14, 2009 kl. 13:51

    ”[d]e vänsterradikaler som brukar sitta vid makten i vårt land.” Hur många vänsterradikaler finner ni i näringslivet? I finansvärlden?, I Alliansregeringen? I polis- och domstolsväsendet? I försvarsmakten?

    Den falska samhällssyn denna hemsida ger uttryck för betvivlar jag att så välutbildade och välformulerade skribenter som ni själva tror på. Detta är rent nonsens och en oärlighet (eller korkad blindhet) som, om den inte vore skrattretande, vore rent av farlig. Lär av historien och se vår samtid med öppna ögon.

  6. 7 Michaël Lehman maj 14, 2009 kl. 14:50

    Låtom oss kalla det konst, men i sådant fall är det patetisk, pueril slaskkonst, som bara är till för att provocera; effektsökeriet är den lägsta formen av konstutövning, och kan bara tilltala ett estetiskt outvecklat sinne.

    Hear, hear!

  7. 8 Michaël Lehman maj 14, 2009 kl. 14:50

    Hur många vänsterradikaler finner ni i näringslivet? I finansvärlden?, I Alliansregeringen? I polis- och domstolsväsendet? I försvarsmakten?

    En översikt över den totala socialistiska korruptionen av svenska samhället finner du i Betongväldet.

  8. 9 Anarkokonservativ maj 14, 2009 kl. 15:43

    Gäsp! Hon har inte provocerat det minsta.

    Lagför som vilken annan skadegörare som helst – det är väl ingen konst!

  9. 10 Johan J maj 14, 2009 kl. 17:52

    Anarkokonservativ har rätt (som vanligt). Lagför! Ge kvinnan ett kännbart straff. Det är sååå tröttsamt.

  10. 11 Florestan maj 14, 2009 kl. 23:05

    Svt:s vänstervridna kulturnyheter gick till källorna och läste innantill från de officiella formuleringarna av Konstfacks uppdrag. Hårresande läsning, bokstavligen. Absolut ingenting har hänt sedan ’68 i somligas föreställningsvärld. Ett säkert stalltips för sanering vore att börja i den änden. Med formuleringarna av uppdraget från staten alltså.

  11. 12 TB maj 15, 2009 kl. 16:15

    Det är i alla fall välgörande att åtal väcks. Att agera på detta sätt har varken med konst eller god smak att göra.

    Det är bara att önska åklagaren all lycka i rättegången så att ett kännbart straff ges.

  12. 13 Staffan Andersson maj 15, 2009 kl. 18:32

    Robert John Malhoe: ”Helt obegripligt, vad är det som kritiseras, att det inte är konst, att det är dålig konst, vad!”

    Är det verkligen så svårt att förstå? Du verkar störa dig på att jag har fler än en poäng. Låt mig sammanfatta:

    1. Det finns idag en vänsterpolitiserad syn på vad konst är. Den är så utbredd att t.o.m. borgerliga politiker kan ge uttryck för den.

    2. Denna konst ska vara samhällskritisk men det är underförstått att det är det ”borgerliga” samhället eller vad som tänks var uttryck för det ”borgerliga” samhället som den är kritisk emot. Därför är den förment kritisk, för den är inte kritisk mot det socialistiska etablissemang som en gång beslutat att stödja den.

    3. Odells fejkade psykos och de förklaringar hon gett till denna sätter inte fokus på något som är nytt.

    Tilläggas kan att jag ser den som ett uttryck för vänsterns allmänna auktoritetsförakt, förklädd till att illustrera ett dilemma om makt och maktlöshet. Jag och de flesta av oss är medvetna om detta dilemma men tar ansvar genom att försvara tvångsvård. Odell är provocerad av tvångsvård men har inte stake nog att försvara eller förkasta den. Odells ”konstverk” gör anspråk på en djupsinnighet och moraliskt budskap det inte besitter. I stället är det ett uttryck för konstnärens moraliska och intellektuella tillkortakommanden. Det gäller mycket av den moderna konsten.

    Som svar på din fråga om jag velat säga att Odells ”verk” inte är konst eller bara dålig konst: Det var inte en fråga jag försökte besvara men jag skulle inte kalla det konst.

  13. 14 Staffan Andersson maj 15, 2009 kl. 18:50

    Simon:”Jag har svårt att förstå den ständiga diskussionen om detta är konst eller inte. Grekerna hade inget ord för konst, utan använde τέχνη, som har en betydligt bredare betydelse, men lyckades på ett helt annat sätt än idag skapa fantastisk konst. Om vi laborerar med en generös definition kanske vi kan uppfatta detta som konst, men det är mig fullkomligt egalt”

    Begreppshistoria är alltid intressant och kan hjälpa till att reda ut många problem och pseudo-problem. Men i det här fallet förstår jag inte riktigt poängen. Så länge vi har en statlig kulturpolitik som stöder vissa konstnärliga uttryck är det väl av högsta vikt att fundera på vad konst är. (Sedan kan man ju naturligtvis tycka att staten inte ska bedriva kulturpolitik.) Jag ser inte varför vi ska laborera med en generös definition av konst i vilken Odell kan bli betraktad som konstnär.
    Att god konst kan skapas utan ett konstbegrepp är säkert riktigt men nu har vi ett konstbegrepp så låt oss då istället diskutera innehållet av detta. Ingenting blir väl lättare genom ett dödfött projekt att avskaffa det.

  14. 15 Staffan Andersson maj 15, 2009 kl. 19:27

    martin: ” “[d]e vänsterradikaler som brukar sitta vid makten i vårt land.” Hur många vänsterradikaler finner ni i näringslivet? I finansvärlden?, I Alliansregeringen? I polis- och domstolsväsendet? I försvarsmakten?
    Den falska samhällssyn denna hemsida ger uttryck för betvivlar jag att så välutbildade och välformulerade skribenter som ni själva tror på… Lär av historien och se vår samtid med öppna ögon.”

    För det första: Allt på denna blogg håller jag inte med om, även i synen på ”verkligeheten”, Varje bloggare står för sin åsikter.

    Förutom ”Betongväldet” kan nog även Erik Anners bok ”Den socialdemokratiska maktapparaten” (1976) vara av visst intresse.
    Sedan ska jag säga att jag främst tänkte på den politiska makten och faktum är ju att vi under senaste 80 åren haft socialdemokratiska regeringar under större delen av tiden. Försvarsmakten är inte mycket till makt idag men det är allmänt känt att flera högre militärer haft partibok.
    För dig kanske inte de ledande socialdemokraterna är särskilt radikala. Men allt beror ju på vilket tidsperspektiv man har. De är förstås inte radikala i förhållande till det samhälle de själva skapat under de senaste decennierna men konservativa har ett längre tidsperspektiv och då framstår dagens samhälle annorlunda. Vi lär av historien så vi är inte närsynta och behöver inte som vissa glasögon.
    Konservativa representerar ett perspektiv på sakernas tillstånd som är främmande för de flesta människor idag men det gör oss vare korkade eller oärliga eller blinda. Om vi skrattretande bjuder vi på det.

  15. 16 Staffan Andersson maj 15, 2009 kl. 19:29

    Man ska inte ha bråttom, sista stycket ska lyda:

    ”Konservativa representerar ett perspektiv på sakernas tillstånd som är främmande för de flesta människor idag men det gör oss vare sig korkade eller oärliga eller blinda. Om vi är skrattretande bjuder vi på det.”

  16. 17 S. O. Pettersson maj 17, 2009 kl. 14:21

    ”Så länge vi har en statlig kulturpolitik som stöder vissa konstnärliga uttryck är det väl av högsta vikt att fundera på vad konst är.”

    Inte nödvändigtivis. Staten skall i vilket fall bara stödja goda konstyttringar. Att Odells verksamhet inte skall stödjas är inte avhängigt huruvida det betraktas som konst eller inte – alldeles oavsett är det dåligt och själsligt degenererande. Statlig kulturpolitik är en politik för själslig odling, om man tillåter sig att vara lite etymologisk.

  17. 18 S. O. Pettersson maj 18, 2009 kl. 12:55

    Möjligen är detta ett för abstrakt sätt att resonera, för att göra sig begriplig. Man skulle kunna ta ett annat exempel: det spelar ingen roll om vi kallar urin för dryck – ambitionen är ändå inte att det skall serveras i skolmatsbespisningen.

    Min poäng är alltså inte att man skall avskaffa konstbegreppet, men att sluta att diskutera dess ytterkanter. Det tar energi från viktigare saker, som att diskutera vad som är bra och dåligt – eller kanske än hellre: konstens innehåll i sig själv och för sin egen skull.

  18. 19 Josef Boberg maj 18, 2009 kl. 18:29


    DET ÄR DET WI TROR ATT WI VET (= det andra tror att dom vet – och som dom har lurat i oss) SOM HINDRAR OSS IFRÅN ATT VETA ALLT DET WI ALLA VISSTE – SOM TILLRÄCKLIGT SMÅ BARN

  19. 20 Staffan Andersson maj 18, 2009 kl. 22:00

    Jag: “Så länge vi har en statlig kulturpolitik som stöder vissa konstnärliga uttryck är det väl av högsta vikt att fundera på vad konst är.”

    S.O.Pettersson: ”Inte nödvändigtivis. Staten skall i vilket fall bara stödja goda konstyttringar….Man skulle kunna ta ett annat exempel: det spelar ingen roll om vi kallar urin för dryck – ambitionen är ändå inte att det skall serveras i skolmatsbespisningen.”

    Det är lättare att avvissa krav på respekt och understöd om man kan säga att det inte alls är konst. Och varför ska vi överhuvudtaget laborera med ett konstbegrepp där vandalisering eller upptagande av sjukhusplatser kan bli konst? Nu togs Odells konst-igheter upp i P3:s Kulturnytt och tre experter fick uttala sig som om det här vore vilket konstverk som helst. Två av dem ansåg inte att ”det var värt det” (som svar på en fråga). Inte bara att man resonerar som om konst skulle kunna få bryta mot lagen om det bara var tillräckligt bra konst, men redan det oerhört seriösa anslaget i granskningen var upprörande. Om vi som tycker att detta är dumheter av värsta sort börjar tala i termer av att det kanske är konst men i så fall usel konst går inte poängen fram.

    S.O.Pettersson:

    ”Min poäng är alltså inte att man skall avskaffa konstbegreppet, men att sluta att diskutera dess ytterkanter. Det tar energi från viktigare saker, som att diskutera vad som är bra och dåligt – eller kanske än hellre: konstens innehåll i sig själv och för sin egen skull.”

    Ytterligheteter av detta slag kommer diskuteras vare sig vi vill det inte, däremot kanske vi kan påverka var det diskuteras – i konstprogram eller i en diskussion kring kriminalitet och skadegörelse.
    För att analysera en tavla av Zorn kan en diskussion om konstbegreppet bli tyngande, den kan bedömas utifrån sina egna förutsättningar utan varje referens till konstbegreppet. Här är vi nog helt överens. Men det går inte att komma ifrån, i Odells fall, samt i Territorial pissings fall så ger det i vår tid vedertagna konstbegreppet dessa en legitimitet, även när de bedöms som dåliga konstverk av expertisen. Här behöver vi stämma i bäcken – det är inte konst!

    Just eftersom konstbegreppet skänker denna respektabilitet så haltar ditt exempel med urin, det finns knappast någon som hävdar att urin är en dryck, men det finns faktiskt de som hävdar att Odells tilltag är konst, det är t.o.m. utgångspunkt för en debattartikel av borgerliga politiker.
    Det som möjliggör att skattepengar går till att utbilda Odell till ”konstnär” och att ställa ut hennes verk är det förvridna konstbegreppet. Därför måste det kritiseras. Jag är säker på att det också i slutändan gynnar en diskussion av riktiga konstverk på deras egna villkor.

  20. 21 Staffan Andersson maj 20, 2009 kl. 20:40

    På brännpunkt i gårdagens SvD har en debattartikel av Åsa Moberg tagits in http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2918059.SvD ”Modigt lagbrott av Anna Odell”.

    Jojo, en bankrånare kan nog vara modig han också.
    Varför tar en borgerlig tidning överhuvudtaget in denna glorifierande artikel?

    Odells ”konstverk” är om vi får tro på Moberg något alldeles fantastiskt bra:

    ”Anna Odells konstverk kommer att gå till historien, både den svenska konsthistorien och den svenska psykiatrins historia. Det kan då kallas Patientens röst, eftersom det markerar den vändpunkt när patienten, genom hennes modiga lagbrott, äntligen blev synlig.”

    Ändamålen helgar ytterst sällan medlen och är det verkligen någon förutom Moberg själv som tror att hennes tilltag kommer leda till förbättringar i psykvården?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,540 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar