Abort – en strid om problemformulering

anders_milton_380_1925530

Idag överlämnar Anders Milton en utredning med förslag på hur man kan minska antalet aborter till socialminister Göran Hägglund.

Sedan år 2000 har antalet aborter i Sverige ökat med 20 %. Tonårsaborterna har under samma period ökat med ofattbara 62 % (sic!). Sverige har med god marginal Europas högsta abortsiffror. Detta brukar inte framlyftas som ett problem av etablissemanget. Tvärt om brukar aborter ses som något fullständigt oproblematiskt.

Regeringens utredare, Anders Milton, har emellertid fått direktiv från regeringen att ta fram förslag på åtgärder för att minska antalet aborter. Utredningen aktualiseras idag genom ett inlägg på DN-debatt av sagda Milton. Vänstern(folkpartiet, RFSU, RFSL, mp, s, v, kultursektorn mflr) kommer med största sannolikhet nu under den kommande veckan att högljutt ventilera sina olustkänslor över att regeringen har som mål att minska antalet aborter

Milton har två konkreta förslag. Ett bra och ett… om inte dåligt så i vart fall verkningslöst. Det första förslaget är att ge socialstyrelsen i uppdrag att upprätta ett nationellt abort-register som kan användas för att forska kring aborter och dess orsaker. Låter som ett rimligt förslag. Jag kan redan förutspå kritiken. Det kommer säkerligen att hävdas att det är att skuldbelägga kvinnorna. Och då är vi tillbaka till grundfrågan: Är det önskvärt att få ner antalet aborter? Jag hoppas regeringen står på sig när ledarsidorna spyr galla, för tro mig – det kommer de att göra, över förslaget.

Det andra förslaget är inget nytt. Låt preventivmedlen regna över ungdomen och allt kommer lösa sig. Att Sverige redan är världsbäst på att distribuera dylika attribut och fortfarande ligger i den absoluta bottenligan när det gäller aborter verkar emellertid inte bekymra utredaren. Att HIV -epidemi i Afrika fortfarande inte stävjats trotts årtionden av kondomutdelning verkar inte heller ge några djupare insikter. Men den frågan är inte det politiska klimatet i Sverige mogen att dryfta, ännu.

Den kommande veckans debatt med anledning av utredningen kommer således inte handla om preventivmedel, eller ens förslaget om det nationella abortregistret. Den kommer koka ner i problemformuleringen och huruvida abort är problematiskt eller inte.

Dag Elfström

7 Responses to “Abort – en strid om problemformulering”


  1. 1 Mikael Andersson juni 15, 2009 kl. 12:42

    Jag tycker att Miltons förslag är intressant, men just detta. Men det finns vissa underliggande toner som jag tycker är intressant specifikt i artikeln på DN.

    För det första är tonläget såsom jag ser det att det finns en viss skuldfördelning där mannens ansvar premieras. Står i början något i stil med att attityder spelar roll, där mannen skall ha samlag eller så börjar han slåss, och inför denna situation så släpper kvinnan efter. Om jag förenklar något. Detta är självfallet bara ett excempel, men en indikation på vart fokus ligger. En stereotyp bild av att kvinnor enbart har samlag då mannen vill, och mannen vill hela tiden.. Denna bild stämmer inte med verkligheten, och jag tror att det är just här problemet med Milton finns. Hans bild av verkligheten är att allt handlar om att det råkar inte finnas preventinmedel, och då nödgas parterna ha samlag utan. Om de bara hade haft preventinmedel så hade de självklart använt det… Not.

    Det handlar om attityder, synsätt, Geist helt enkelt. Vet inte riktigt om skolan är rätta ställe att installera ”rätt värderingar” heller. Värderingar läggs nog i största grad i kompisgäng och tidigare hos föräldrar trots allt.

    Gällande abortregistret, tja, tror inte det handlar om att skuldbelägga. Utan att få statistiskt underlag för framtida aktioner, och kanske även kunna hjälpa kvinnor. En kvinna som har abort för femte gången eller liknande t.ex kanske, och jag säger bara kanske, behöver ett litet samtal med kunnigt folk om hennes liv är i kras. Det gäller att se människan, hennes/hans situation och möta dem där och ge det stöd de behöver. Men det betyder inte att man skall ge carte blanche till att ha samlag utan ansvar där abort blir ett preventinmedel.

  2. 2 Dag Elfström juni 15, 2009 kl. 15:11

    Vill ogärna säga ”vad var det jag sa”, men… ja 🙂

    Från expressen:

    Relationsrådgivaren och författaren Katerina Janouch är väldigt kritisk:
    – Det är vansinne att man ska registrera kvinnor som gör abort. Det blir ett skam- och skuldbeläggande av aborterna.

  3. 3 Söderbaum juni 15, 2009 kl. 16:31

    Andersson: ”En stereotyp bild av att kvinnor enbart har samlag då mannen vill, och mannen vill hela tiden.. Denna bild stämmer inte med verkligheten, och jag tror att det är just här problemet med Milton finns. Hans bild av verkligheten är att allt handlar om att det råkar inte finnas preventinmedel, och då nödgas parterna ha samlag utan. Om de bara hade haft preventinmedel så hade de självklart använt det… Not.”

    Problemet är att denna stereotypa bild normalt ifrågasätts utifrån perspektivet att man kan inte hindra att tjejer och killar har sex hur mycket som helst med vem som helst. Men det tror jag för min del absolut att man kan. T.ex. om man betonar hur farligt det är att ha fritt och oskyddat sex, både för att man inte ska leka med livet och ur sjukdomssyfte – och om man odlar tjejers och killars naturliga blygsel inför varandra samt skuldbelägger killen för att vara alltför pådrivande, så att tjejer får lättare att säga Nej och killar lättare att acceptera ett Nej.

  4. 4 minutz3 juni 15, 2009 kl. 20:15

    Det lustiga undantaget i Afrika heter Nigeria.

    Gissa vilken organisation som ligger bakom Nigerias succé, ett av de få (om inte enda) länderna där man vänt trenden med ökade sexuellt överförbara smittor?

    Katolska Kyrkan förstås.

    Det förespråkar nämligen att man väntar med sex tills äktenskapet och att man är trogen den man är gift med.

    Om jag minns rätt så förde Världen idag fram detta förslag till Milton som avfärdade det hela med att Afrika inte är Sverige…

    Nej, för i Nigeria har de faktiskt lyckats vända siffrorna med sexuellt överförbara sjukdomar, borde någon informera Anders Milton om.

  5. 5 Patrik M juni 16, 2009 kl. 8:42

    ”Det lustiga undantaget i Afrika heter Nigeria. ”

    Det var intressant. Jag har tidigare hört talas om Uganda som ett mycket lyckat exempel på ett land som vänt trenden vad gäller HIV/AIDS, just med de metoder du nämner. Det vore mycket glädjande om dessa metoder, med medföljande framgångar, sprids till fler länder.

  6. 6 minutz3 juni 20, 2009 kl. 17:17

    Patrik M: hmm, det var mera än jag visste. Jag har en PowerPoint-presentation på min gamla dator som jag fick för ett antal år sedan från en katolsk vän till mig (innan jag själv var katolik) vill jag minnas som försökte övertyga mig om att Katolska Kyrkans kampanjer var framgångsrika (detta var alltså innan jag själv var katolik).

    Jag finner det lustigt att man avfärdar detta, såsom Anders Milton har gjort. Katolska Kyrkan borde förstås mera aktivt förespråka och kampanja för detta i Sverige, men jag vet att många frikyrkor också gör det, att man skall hålla på sig, men det vore förstås bra om staten gjorde det framförallt.

    I USA kan vi ju se hur man utformat sådan information för att stödja kyskhet utan att det är religiöst bundet.


  1. 1 Deepedition » Abortregistret handlar om ändamålsglidning Trackback vid juni 15, 2009 kl. 23:23

Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 953,126 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar