Mina NWT-ledare i sammandrag (I)

Inledningsperioden som politisk redaktör på Nya Wermlands-Tidningen har fram tills nu inneburit i genomsnitt 10 timmars arbete per dag. Själva ledarskrivandet är ju i och för sig bara ett par av de timmarna, men roligt är det. Jag känner att jag är i bästa form, och utmaningen är att hålla nere formatet till 3,300 tecken. Men när jag behöver skära ner mina texter vet jag av erfarenhet också att resultatet blir utmärkt, att det blir riktig kvalitet förutom att det inte blir tröttsamt att läsa. Förutom skrivandet så utgör alltså redigering av både ledarsida och debattsida i jobbet, varför jag under de här första två veckorna har fått en intensivkurs i InDesign. Fr.o.m. måndag är jag ”on my own”, nu har den lycklige Barvå gått på semester.

Jag har på två veckor hunnit bli citerad två gånger i Ekots Tidningskrönikan (30/6 och 8/7), och få tre glada tillrop av läsare. Jag har också hunnit nämna Göran Hägglund (KD) två gånger, men det beror ju på att han så att säga gjort lite konservativt väsen av sig. I samband med det har jag också blivit citerad av Dick Erixon.

Som ni förstår hinner jag inte skriva varje dag på T&F om vad jag skriver i NWT. Det vore nog inte heller önskvärt, eftersom det bara kunde bli små blänkare och de skulle riskera att dominera alltför mycket på den kära bloggen. Däremot ska jag försöka att skriva ungefär en gång i veckan om mitt arbete i Karlstad, och då även länka till mina senaste ledare. Ett och annat T&F-inlägg av mig är givetvis att vänta utöver det.

Med detta sagt vill jag varmt rekommendera T&F:s läsare att också följa NWT:s ledarsida på nätet, vilken uppdateras kl. 07:30 varje morgon. Inte för att jag är i akut behov av fler läsare – NWT har ändå ca 56,000 läsare dagligen – utan för att jag tror att Ni skulle ha stor behållning av det. Se den gärna som ett komplement fram till den 24 augusti!

Mina ledare första perioden:

Jakob E:son Söderbaum

3 Responses to “Mina NWT-ledare i sammandrag (I)”


  1. 1 Jonas juli 11, 2009 kl. 15:51

    Kul med fler mer socialkonservativt sinnade som skribenter..

    Mvh

  2. 2 Alex juli 12, 2009 kl. 14:14

    Grattis Söderbaum! Jag tror rollen som ledarskribent passar dig väl. Lycka till!

  3. 3 Joakim Förars juli 13, 2009 kl. 18:31

    Gratulerar till jobbet! Rätt man på rätt plats.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar