Sagittarius om … önskepartiet

SAGITTARIUS | Åter tid för Gunnar Unger. Denna gång får vi återbesök av Gunnar Ungers alter ego Onkel Heliogabalus, som vanligt i ordväxling med sin oförstående brorson. Temat för konversationen denna gång är önskepartiet, Onkel H:s tilltänkta ultimata parti. Texten är publicerad i Svenska Dagbladet 1964 och sedan ånyo publicerad  samma år i samlingsverket ”Onkel H:s hädelser – en konservativ stridsskrift” ( Cavefors, 1964).

Önskepartiet

– Nu ska Lewi Pethrus, en annan pigg geront, bilda ett nytt politiskt parti, som onkel sett.

– Jaha, det är väl mer än 15 år sedan han proklamerade att Jesus har sagt att vi ska rösta på folkpartiet och mer än 5 år sen han inträdde i högerns kulturråd. Men, si, den dagen fingo de intet. Han har lurat allesammans och av folkpartiets och högerns fiskafänge blev det till slut Pethri fiskafänge. Gammal är äldst, som jag inte brukar förtröttas att framhålla. Alltid kniper han väl några tiotusental röster från Ohlins frireligiösa flygel och ökar därmed ytterligare den borgerliga splittringen.

– Och så har vi en ingenjör, som har uppmanat alla bilägare att sluta sej samman i ett nytt parti!

– Bättre och bättre! Men varför just bilägarna? Varför inte långt hellre fotgängarna? De skulle verkligen behöva sluta sig samman i största allmänhet, för att få en chans att överleva och mera speciellt för att hindra alla våra större städer med Stockholm i spetsen förvandlas till ett enda jättelikt parkeringshus i stället för en boplats för människor.

– Men är det inte onkel, som brukar hävda att vi skulle behöva färre partier i stället för flera? Onkel har ju varit en föregångsman när det gäller borgerlig samverkan?

– Jo, det är visserligen sant, men till vad nytta? När man ser hur den borgerliga oppositionen missköter sig och över huvud taget hur bedrövligt oförmögna till förnyelse alla våra demokratiska partier är och hur otäckt lika de håller på att bli varandra, som en enda grå gröt, så förstår man verkligen dem som leker med tanken på nya partibildningar, hur orealistiskt den än kan förefalla. Jag skulle ha god lust att bilda ett nytt parti själv.

– Det låter höra sig! Utropade jag uppmuntrande. Vad skulle det heta?

– Varför inte Samlingspartiet? Det stöter ingen och svarar mot mina syften: att samla så många väljare som möjligt.

– Och vad skulle det ha för motto?

– Gud och Konungen, svarade onkel H. lugnt.

– Men låter det inte livet gammalmodigt?

– Där tar du fel. Folk tycker om att känna sig i gott sällskap. Dessa två dignitärer – för nu tala med din lärofader Tingsten – har en stark dragningskraft på gemene man. Får jag i mitt parti alla troende och alla monarkister i detta land har jag redan en solid majoritet. Jag betraktade ej utan fasa den gamle ormen.

– Nå, programmet? frågade jag.

– Det ska vara ett samlade program, ett program som skär genom de nuvarande partibildningarna, ett program med nya friska grepp, som tar fasta på det som verkligen intresserar människor.

– Det låter misstänkt , sade jag. Hur blir det med författningsfrågan till exempel?

– Vad du är naiv, utbrast Onkel H. medlidsamt. Tror du någon människa bryr sig om författningsfrågan utom möjligen Herr Wrigstad och Westerståhl? Författningsutredningen har bara lyckats skapa enighet om en sak: att dess förslag omöjligt kan läggas till grund för en ny författning. Vi behåller alltså 1809 års regeringsform, men inför enkammarsystem om vi därigenom kan bli av med riksdagshuset och gärna för mig majoritetsval, därför att det kommer att gynna mitt parti. Men allt detta är ju bisaker.

– Vad är då huvudpunkterna? frågade jag bävande.

– Huvudpunkterna i det program på vilket jag ämnar gå till val, Samlingspartiets samlade program. För det första: ingen ska behöva skatta mer än 50 procent av sin inkomst. För resten, varför vara knusslig? Punkt 1: alla direkta skatter avskaffas!

– Hur ska onkel få det att gå ihop?

– Det blir min sak att klara upp när folket i val har givit mitt parti sitt förtroende. Du tror väl inte att jag tänker lära ut några knep till sossarna? Punkt 2: bilskattemedlen ska uteslutande användas till vägförbättringar. Punkt 3: Vin- och spritcentralen och systembolaget avskaffas. Var och en kan få köpa vin och sprit och starköl i sin specerihandlare eller i därför avsedda butiker utan statlig inblandning, precis som i alla civiliserade länder och alla krogar får ha öppet dygnet runt utan restriktioner av något slag.

– Men tänk på nykteristerna!

– De är i minoritet! Tro mig, jag känner svenska folket. Punkt 4: alla garanteras rätt till bostad. Samlingspartiet lovar att intensifiera bostadsbyggandet och avskaffa hyresregleringen och avskaffar därigenom bostadsköerna. Genom att lösa bostadsproblemet – som socialdemokratin visat sig oförmögen till – löser Samlingspartiet samtidigt de problem som har sitt huvudsakliga upphov i bostadsnöden, nämligen ungdomsbrottslighet, raggarmentalitet, tonårspromiskuitet etc.

– Inte dåligt, mumlade jag.

– Punkt 5: socialpolitiken inriktas uteslutande på åldringarna och barnfamiljer, framför allt åldringarna, som snart kommer vara i majoritet här i landet. Vi bjuder över alla andra i fråga om folkpensioner. Punkt 6: full likställighet mellan könen, kvinnliga yrkesutövare ska vara likaberättigade med manliga, dock under framhållande av att husmoderns yrke är det förnämsta av alla kvinnliga yrken – det finns ju alltjämt fler husmödrar i detta land än utanför hemmet arbetande kvinnor, eller hur?

– Fy, en så krass opportunism! Sade jag. Hur ska onkel ha det med kvinnliga präster?

– Vad kvinnan vill, vill Gud, svarade den frivole åldringen. Har jag nu inte kasserat in skattebetalarna, bilisterna, vin- och spritkonsumenterna, de bostadslösa, åldringarna, barnfamiljerna och kvinnorna, enkannerligen husmödrarna? Praktiskt taget hela svenska folket kommer alla sluta upp kring Samlingspartiet.

– Jag undrar det, svarade jag. Onkel kommer förstöra alltsammans genom att kräva anslutning till Nato och EEC, svenska försvarets utrustande med kärnvapen, grundskolans avskaffande, förbund mot höghusbygge i city och nöjesåkning på Södra Djurgården och så vidare.

– Inte! Man är väl inte dum heller, sade den gemene gamlingen. Man är väl realist. Jag tänker inte säga ett ord om det där före valet. Det kommer jag helt enkelt genomföra när jag väl kommit i regeringsställning.

– Onkel är ju värre än Hedlund, sade jag med skräckblandad förundran. Onkel är ju en veritabel Machiavelli. Men som väl rör det sig ju bara om önsketänkande. Min tro är att Samlingspartiet kommer bestå av en medlem: onkel H.

– Nå, då blir det ju i alla fall Sveriges kvalitativt sett främsta parti, sade den oblyge gubben skrockande. Gud och Konungen! Framåt med önskepartiet! Länge leve Samlingspartiet onkel H!

–Sagittarius

Redaktionen

3 Responses to “Sagittarius om … önskepartiet”


  1. 1 Populisten juli 28, 2009 kl. 12:45

    Det är ju bara att konstatera att jag i Onkel H funnit en verklig idol som högerpopulist. I synnerhet som alla planer också hos honom verkar stanna vid kverluerande på kammaren. 🙂

    Tack för att ni publicerar dessa utmärkta texter!

  2. 2 erik juli 31, 2009 kl. 23:26

    Av någon anledning ser jag för mig Onkel Heliogabalus som min morfar.

  3. 3 Eli Galeas november 26, 2016 kl. 3:42

    Youre so cool! I dont suppose Ive read anything this way before. So nice to find somebody with original ideas on this subject. realy thank you for beginning this up. this website is one thing that is needed over the internet, an individual if we do originality. beneficial problem for bringing interesting things on the web!


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 927,842 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar