Mina NWT-ledare i sammandrag (II)

Eftersom livet handlar om en hel del mer än att skriva, också när man är anställd som vikarierande politisk redaktör på en dagstidning, så blir denna andra sammanställning betydligt digrare än vad jag hade trott. Och det blir nog bara en sammanställning till innan jag slutar den 22/8.

Den gångna perioden har i alla fall fortsatt på den inslagna vägen, med genomgående bra ledare. D.v.s. jag har haft god inspiration varje dag, och de dagar då det jag valt att skriva om lite ”tråkigare” ämnen har jag i regel fått mer beröm. Min ambition är genomgående att förutom en relevant politisk kommentar också hålla viss litterär kvalitet i varje ledare.

Läsarna får väl i och för sig se vad de tycker om resultatet, men ansträngningen är i alla fall större än för mina normaltexter på T&F. Jag tror också att detta är bästa sättet att bli en ännu bättre skribent, gör man sitt yttersta så lär man sig så småningom att mer på rutin hantera den mest kvalificerade sidan av skrivandets ädla konst.

Allra mest reaktioner – framför allt beröm faktiskt – har jag fått för min kritiska ledare om Pride. Men jag har också förärats en kommentar i Göteborgs-Postens söndagskolumn ”Tyket” (tyvärr ej på nätet), det är ovanligt att de kommenterar andra tidningars ledare. De kåserade över mitt försvar för stormaktstiden i min tidigare kommentar till Reinfeldts angrepp på densamma, vilket givetvis fick medföra ett desto mer utvecklat försvar från min sida.

Föregående period i sammandrag: Period 1

– – –

– – –

Jakob E:son Söderbaum

9 Responses to “Mina NWT-ledare i sammandrag (II)”


  1. 1 Anarkokonservativ augusti 7, 2009 kl. 14:51

    Gällande ledaren om omskärelse:

    Denna fråga tas alltid upp ur fel perspektiv – vuxenperspektivet.

    Vuxna har inte rätt att skära av kroppsdelar på sitt barn för att markera ideologisk tillhörighet, det må vara religiös eller politisk, kulturell eller annan övertygelse.

    Jag är för långtgående rättigheter för vuxna att uppfostra sina barn efter sin fason men att skära av kroppsdelar – då går det för långt.

    Får satanister skära bort en bit av örsnibben på sina barn? Får hedningar rista in Odens runa på sina barns rygg?

    Stöder man manlig omskärelse, stöder man detta.

    Att tillåta bortskärandet av kroppsdelar på barn är inget annat än politisk korrekthet. Man är så rädd för att stöta sig med några hundratusen människor att man dribblar bort grundproblemet, d v s att det är helt horribelt att vuxna skall få skära av kroppsdelar på sina barn.

  2. 2 Staffan Andersson augusti 7, 2009 kl. 20:11

    Anarkokonservativ:
    ”Får satanister skära bort en bit av örsnibben på sina barn? Får hedningar rista in Odens runa på sina barns rygg?

    Stöder man manlig omskärelse, stöder man detta.”

    Som konservativ skulle man kunna resonera som så att det ena är vedertagen tradition och har tolererats i vårt samhälle så länge det bott judar här, det andra är inte vedertagen tradition i vårt land. Därmed inte sagt att du har fel men just dessa ”nödvändiga konsekvenser”- resonemang är jag inte så mycket för. Sakernas tillstånd är alltid snarare historiskt än rationalistiskt betingat.

  3. 3 Anarkokonservativ augusti 8, 2009 kl. 6:52

    Staffan:

    Som isolerad fråga är det självklart att man inte har rätt att skära av kroppsdelar på sina barn.

    Att det är vedertagen tradition mildrar såklart det hela. Frågan är lite svår även för mig…

    Traditionen är viktig. Övertrumfar den barns rätt att ha sin kropp ifred? Är föräldrars rätt så långtgående att de får skära av kroppsdelar? Om man nu tillåter omskärelse av tradition kan man knappast i vårt samhälle neka t ex en satanist att göra detsamma då det för denna är en religiös fråga av vikt.

    Kristendomen på sin tid förbjöd den romerska traditionen att lägga oönskade barn att dö. Det finns, kan man säga, en lång konservativ tradition av att värna liv, ofött liv och barns rättigheter.

  4. 4 Söderbaum augusti 8, 2009 kl. 8:38

    Anarkokonservativ:

    Att försvara individens fria vilja mot traditionerna – särskilt religion – är väl annars en genomgående tendens för svensk politisk korrekthet?

    Men då gissar jag att du också motsätter dig att ta hål i öronen på en dotter som fyllt 4 år?

    Några satanistiska traditioner existerar överhuvudtaget inte i Sverige. Framför allt har sådant ingenting med svensk tradition att göra.

  5. 5 Anarkokonservativ augusti 8, 2009 kl. 10:35

    Söderbaum:

    Frågan är om föräldrar har en utomindividuell rätt att skära av kroppsdelar på sina barn eller inte. Tycker du de har denna rätt?

    ”Några satanistiska traditioner existerar överhuvudtaget inte i Sverige. Framför allt har sådant ingenting med svensk tradition att göra.”

    Nej, men det har inte med saken att göra. En svensk kan ansluta sig till vilken religion som hjärtat leder en till. Det må vara katolicism, hinduism, esoterism, islam, buddhism eller satanism.

    En svensk är inte betagen detta antagande av religion i frihet bara för att man är konservativ.

    Det konservativa är väl snarare synen att de flesta får sin religion i arv och det är bara ett fåtal ädla människor som söker i djupet av det andliga och finner sin andliga väg – och detta är gott och väl. Alla är inte skickade till detta och färdernas religion duger gott åt de flesta. Att inte ha någon religion överhuvudtaget – det är illa!

    Det traditionella/konservativa är att tro på en metafysisk ordning.

    ”Men då gissar jag att du också motsätter dig att ta hål i öronen på en dotter som fyllt 4 år?”

    Ja, det är jag emot men om barnet med stigande ålder ger uttryck för detta kan det vara OK. Men att tvinga, som med omskärelse, nej tack.

  6. 6 Populisten augusti 8, 2009 kl. 10:35

    Manlig omskärelse är en svår fråga, men Staffan Anderssons argument att det är ”vedertagen tradition och har tolererats i vårt samhälle så länge det bott judar här” är inte mycket till försvar eftersom det ju endast är dryga 200 år.

  7. 7 TB augusti 8, 2009 kl. 12:21

    Det svåra blir här att skilja mellan manlig och kvinnlig omskärelse. Det må vara gott och väl att manlig omskärelse är något som tillämpats av judar i Sverige sedan de fick tillåtelse att utöva sin religon i vårt land (…dock judisk tradition är betydligt äldre vilket gör att argumentet ”endast dryga 200 år” egentligen är irrelevant).

    Det svåra blir då, utifrån åberopande av tradition, att säga att det ena är tillåtet (manlig omskärelse) och det andra inte tillåtet (kvinnlig omskärelse). Det kommer de facto invandrare till vårt land som har det sistnämnda som urgammal tradition.

    Sedan är det otvivelaktigt så att den kvinnlig omskärelsen är mer stympande vilket gör att det går att hitta andra fullgoda skäl att motsätta sig denna.

    Dock det jag vill peka på är att detta inte är någon svart-vit fråga. Pedagogiken här är inte enkel. Sedan måste man nog ändå vara pragmatiskt och hålla med om att det är ”klåfingrigt” att förbjuda något som de facto tillämpas och som rent medicinskt inte torde utgöra någon större fara.

  8. 8 Anarkokonservativ augusti 8, 2009 kl. 12:50

    Det här med kvinnlig omskärelse. Det finns en variant av denna hemska tradition som är betydligt mildare än faraonsk omskärelse eller de stympningar vi känner från media.

    Den här lightversionen skall visst inte nedsätta den sexuella upplevelsen eller ge några men som skulle vara värre än de men som uppstår p g a att man saknar förhud.

    Skall denna tradition av kvinnlig omskärelse vara tillåten…?

  9. 9 Björn augusti 8, 2009 kl. 23:09

    Apropå omskärelseledaren, så vore det trevligt att någon gång få se den enfaldiga hygienmyten gå en välförtjänt död till mötes. Den icke-religiösa omskärelse som under slutet av 1800-talet fick ett sådant genomslag i USA handlade i detta viktorianska tidevarv endast och uteslutande om att försvåra onani, även om den senare motiverats med hygienskäl. Det finns inte, och har aldrig funnits, hygiengrunder för manlig omskärelse utom i fall av exempelvis förhudsförträngning. En omskärelse ägnad att lösa detta medicinska problem innebär emellertid att förhuden vidgas, inte att den helt tages bort.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar