Rösta i det glömda valet – Och var frimodiga!

Tiden rusar i väg. Semestern är redan som bortsopad, och alldeles snart är det val. ”Är det val?” kanske den läsare som varken är intresserad av religion eller politik (om vi nu till äventyrs har några sådana) frågar sig. Jodå, svarar jag. Den 20 september är det val i svenska kyrkan.

Nu kan man ju med rätta ställa sig frågan varför i hela friden man skall rösta i det valet. Borde inte politikerna hålla sig borta från kyrkan, inte minst som vi ju faktiskt har separerat kyrkan från staten? Jag håller absolut med om att politikerna inte har i kyrkan att göra. Däremot drar jag av detta slutsatsen att det är viktigare än någonsin att faktiskt rösta 20/9. Skall vi någonsin kunna mota bort politikerna från kyrkomöte, stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige, så gäller det nog att rösta in ledamöter som delar denna uppfattning.

Frimodig Kyrka - Ett bra alternativ

Frimodig Kyrka - Ett bra alternativ

Det finns numera flera nomineringsgrupper (omskrivning för partier) som är helt fristående från de politiska partierna, och några som är formellt fristående, men som har mer eller mindre nära relation till något riksdagsparti. Efter en smula botaniserande i de olika nomineringsgruppernas valplattformar har jag funnit ett program som jag sympatiserar med, och således bestämt mig för att min röst kommer att gå till Frimodig Kyrka.

Frimodig Kyrka är en av de opolitiska kandidaterna i valet. En av deras viktigaste frågor är just att avpolitisera kyrkan. Vidare förespråkar man att den kristna tron, bibeln och Jesus skall inta en central position i kyrkan, något man tycker borde vara ganska självklart, men som uppenbarligen är allt annat än det. Det innebär att man sätter den kristna läran före politiskt korrekta nycker.

Äktenskapet - Mellan en man och en kvinna

Äktenskapet - Mellan en man och en kvinna

Konsekvensen av ovan sagda blir bl.a. att man inte kan ställa sig bakom vigsel av par med samma kön i Svenska Kyrkan, utan förordar att kyrkan ger upp sin vigselrätt istället. Bland andra sakfrågor jag uppskattar vill man ha en friare församlingstillhörighet, stärka det internationella samarbetet och missionen och söka vägar till försoning mellan de som har olika syn på kvinnliga präster. Viljan till respekt för, och dialog med, andra trosriktningar tillåts inte slå över i märkliga mångreligiösa gudstjänster i kyrkan.

Rätt ställningstagande i sakfrågor är naturligtvis en god utgångspunkt i valet av kandidater. I detta fall finns det dock ytterligare en dimension som än mer talar för Frimodig kyrka. Det är något som är svårt att konkret beskriva, men när man läser deras valplattform slås man av att här är faktiskt kandidater till kyrkliga förtroendeposter som faktiskt är kristna och som är stolta över det, som ser församlingarna, gudstjänsten och det kristna budskapet som viktigare än kyrklig byråkrati och desperata jippon för att behålla medlemmar. Man är kort sagt frimodiga, och det tänker jag också vara den 20/9.

Tänk om våra allianspartier kunde vara hälften så stolta över att vara borgerliga (elaka tungor skulle kanske tillägga – tänk om dom kunde vara borgerliga också). I så fall skulle jag känna mig betydligt mindre orolig inför det val som hålls i september nästa år.

Patrik Magnusson

5 Responses to “Rösta i det glömda valet – Och var frimodiga!”


  1. 1 Riccardo augusti 15, 2009 kl. 0:14

    Jag hade inte hört talas om att det var val i år tidigare. När jag läste den här posten kom jag att tänka på det för första gången… Har inte röstat i kyrkoval tidigare, men i år ska jag sätta mig in i och rösta för första gången – vilket kanske är ironiskt eftersom jag är på väg att lämna svenska kyrkan för den katolska kyrkan nu.
    Men än så länge är jag medlem i sv.k. och ska göra min plikt för att påverka den.

  2. 2 Johan J augusti 15, 2009 kl. 13:28

    Grattis Riccardo! Välkommen!

  3. 3 Carl augusti 18, 2009 kl. 15:14

    Här försvinner det visst åsiktsyttringar som inte passar de tweedklädda cigarrökarna bakom den här sidan…

  4. 4 Dag Elfström augusti 18, 2009 kl. 15:40

    Carl:

    Vi har medvetet valt att plocka bort och blockera ett antal skribenter som uppenbarligen endast vill använda vår sida som informationsportal för sina, i vårt tycke, extrema åsikter. Det är vi inte intresserade av.

    Ett förtydligande bara.

    / D

  5. 5 Carl augusti 19, 2009 kl. 0:19

    Som jag ser det så vill ni skydda ert eget parti. Inget fel med det alls, men var gärna tydliga med det också.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,732 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar