Mitt vikariat på NWT: en efterhandskommentar

Jakob E:son Söderbaum på NWT:s politiska redaktion.


Så har då min sista ledare för den här gången publicerats i Nya Wermlands-Tidningen. Mitt vikariat varade från 29/6-22/8. Jag har här på T&F återgivit mitt arbete uppdelat i tre perioder, vilket bara hänger logiskt samman med mina prioriteringar på fritiden i Karlstad med vissa helger i Göteborg och på sommarstället i norra Bohuslän. I slutet av detta inlägg listar jag nu den sista perioden, men jag tänkte här också passa på att ge en kortfattad helhetsbild av arbetet.

Min ambition under dessa åtta veckor på NWT – Sveriges enda dagstidning med den politiska beteckningen ”konservativ – har varit dels att uppvisa en maximal bredd av konservativa ämnesval. Dels i så stor utsträckning som möjligt också anknyta till det lokala livet i Värmland. Vad gäller bredd så har mina ca 60 ledare också rört ca 60 olika ämnen, med endast två undantag: familjen och kriminaliteten har jag berört två gånger var, ur olika perspektiv. Jag är också nöjd med den grad av lokal anknytning jag lyckats åstadkomma (inkluderat de mindre ledarsticken, som jag skrivit ett varje dag vid sidan om huvudledaren), även om jag inser att man som professionell ledarskribent bör ha mer än vad jag haft.

Jag har också haft ambitionen att hålla en kvalitet som inte står de allra bästa andra svenska ledarskribenter efter. Det är en mycket hög ambitionsnivå, och det är inte heller upp till mig att bedöma resultatet. Jag kan bara konstatera att jag genomgående hållit en jämn nivå, och att jag vid sidan om det obligatoriska ”kommentar till politisk situation med viss egen analys” också ansträngt mig att ge VARJE ledare viss litterär kvalitet. Ibland har det varit mera faktabetonat, ibland mera filosofiskt, och ibland mera frågvist.

Sett såhär i backspegeln kan jag också konstatera att mitt arbete på NWT denna sommar textmässigt både ifråga om framställning och ämnesbehandling är det allra bästa jag någonsin har gjort. Det är bara vid 3-4 tillfällen på åtta veckor som jag behövt tänka till lite extra på vad jag vill skriva om den dagen, och även i de fallen ser jag i efterhand att utfallet blev mycket bra. Bland just dessa texter finns också några av dem som rönt mest uppmärksamhet. Jag är stolt över min prestation, och glad över allt det jag har lärt mig under resans gång.

När det gäller uppmärksamheten kring mina ledare, så har jag vid det här laget figurerat i Ekots Tidningskrönika ett tiotal gånger, vilket handlar om att man ska kommentera en aktuell sak i precis rättan tid. Händelsevis blev faktiskt min allra första ledare någonsin (30/6) refererad i Tidningskrönikan, det var jätteroligt. Mina ledare om Reinfeldts Almedalen-tal (7/7) och om att monarkin är demokratisk (13/8) har under sommaren refererats i Göteborgs-Postens söndags-kolumn Tyket. Ledaren om Charlie Weimers (5/8) blev också refererad i P3:s Brunchrapport 7/8. Vid sidan om dessa är följande tre ledare de som rönt mest uppmärksamhet:

Återupprätta familjen i samhället (18/7)
Queermarxisterna slår till igen (28/7)
Stärka familjen viktigt för välfärden (21/8)

Om jag avslutningsvis också skulle plocka fram tre personliga favoriter under sommaren, så får det bli dessa. Vad som förenar dem är att de är politiska kommentarer av väldigt speciella slag, som är typiskt präglade av min personlighet och mitt favoritsätt att skriva:

Den fadda skattesmakten består (14/7)
Med erfarenhet från tre sekler (24/7)
Vem har tiden på sin sida? (8/8)

Här följer nu listan över sista periodens ledare:

Föregående perioder i sammandrag:

Jakob E:son Söderbaum

13 Responses to “Mitt vikariat på NWT: en efterhandskommentar”


  1. 1 Oskar augusti 25, 2009 kl. 14:16

    Hej! Utmärkta ledare. Det finns ett behov av riktig konservativs i Sverige. När Moderaterna glider allt längre åt socialliberalism finns det utrymme till höger.

    Däremot är jag ganska säker på att du har fel när du skriver att NWT är ”Sveriges enda dagstidning med den politiska beteckningen ”konservativ”” . Mig veterligen betecknar sig även Barometern (Oskarshamnstidningen) som ”konservativ”. Enligt stadgan för stiftelsen som äger tidningen skall den vara organ ”för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande””.

  2. 2 Söderbaum augusti 25, 2009 kl. 14:28

    Oskar: ”Däremot är jag ganska säker på att du har fel när du skriver att NWT är ”Sveriges enda dagstidning med den politiska beteckningen ”konservativ”” . Mig veterligen betecknar sig även Barometern (Oskarshamnstidningen) som ”konservativ”.”

    Det är inte för inte som vi har länkar till både NWT och Barometern direkt på menyramen här till höger. Men Barometerns politiska beteckning är alltjämt ”Moderat”. NWT betecknade sig också ”Moderat” fram till april 2007 då man ändrade beteckningen till ”Konservativ”.

    Vad som står i stadgarna, och hur en ledarsida är i praktiken, är dock mycket viktigt. Därför hittar du information om ca 45 olika svenska dagstidningar på konservativ grund, ovan under fliken Länkar.

  3. 3 TB augusti 25, 2009 kl. 18:15

    En stilla undran är vad det är som diskvalifiserar Borås Tidning från att ingå i länklistan. En tidning som har samma ägare som Barometern.

  4. 4 Staffan Andersson augusti 25, 2009 kl. 18:36

    Om man tittar här finner man tre tidningar med beteckningen konservativ, dock ej Nya Wermlandstidningen, som betecknas som moderat:

    http://www.dagspress.se/tidningsdata/tidningsdata_search_fs.jsp?idx=1&search=true

    De konservativa tidningarna skulle vara Hjo Tidning, Skaraborgs Allehanda och Mariestadstidningen. det verkar inte som denna information är uppdaterad. Läge att komma med en rättelse i så fall.
    När Barometern utlyste en tjänst som ledarskribent härförleden stod det i annonsen att tidningens politiska inriktning var liberalkonservativ, vilket väl kan stämma med att den politisk beteckningen är moderat.
    Det är f.ö. ganska svårt att hitta den politiska beteckningen på på många tidningars hemsidor.

    Var har du hittat informationen under länken till höger, finns den samald på ett ställe?

    Rent allmänt är det ju bättre att man kallar sig efter ideologi och inte efter parti. Partierna är ju som bekant ganska flytande, se bara på moderaterna.

  5. 5 Staffan Andersson augusti 25, 2009 kl. 18:40

    Angående Barometern ska den enligt stadgarna verka för: ”kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”

    http://www.barometern.se/ledare/om-barometern-ochbr-oskarshamns-tidningen(283863).gm

  6. 6 Staffan Andersson augusti 25, 2009 kl. 19:00

    Jakob , vid närmare betraktelse stämmer det du skriver om NWT som den enda tidningen med beteckningen konservativ inte alls överns med informationen under länken till höger. Här räknas ju flera tidningar med beteckningen konservativ upp.
    Jämför man vidare med informationen i http://www.dagspress.se/tidningsdata/tidningsdata_search_fs.jsp?idx=1&search=true så är detr fler saker som inte stämmer, utöver att den informationen inte är uupdaterad. Såvida förstås en del tidningar inte ha bytt beteckning flera gånger på kort tid.
    Arvika tidning som enligt länken till höger har bytt från Moderat till konservativ betecknas enligt ovan givna länk som borgerlig. Säffletidningen skulle var f.d. moderat men betecknas på dagspress.se som opolitisk. Finns kanske skäl att granska riktigheten i övrigt.

  7. 7 Staffan Andersson augusti 25, 2009 kl. 19:07

    vad menas för övrigt med att ”Västervikstidningen
    -Har en konservativ ledarskribent i den frihetliga anglikanska traditionen.”?

    Är ledarskribenten anglikan? Detta betecknar ju en kyrklig och inte en nationell tillhörighet. Du menar väl engelsk? (Om det nu är du som skrivit detta)
    Men frågan blir då, är han liberal eller liberalkonservativ eller vad?

  8. 8 Söderbaum augusti 25, 2009 kl. 19:24

    Alltså. Flertalet av de i T&F:s länksektion listade dagstidningarna ägs av NWT-koncernen. Enligt Henrik L. Barvå, som är politisk redaktör på NWT, fattade koncernen ett beslut i mars 2008 om att samtliga skulle ha beteckningen ”konservativ” och han trodde att samtliga dessförinnan hade kallats ”moderat”. Men få av dessa andra tidningar har en egen ledarsida, och av dem som har det är det inte någon utpräglat konservativ opinionsbildning de ägnar sig åt utan mest lokala kommentarer.

    Därför är det inte fel att skriva så om NWT, även om det är en kategorisk förenkling. Men jag ska bolla vidare dina synpunkter, Staffan, med Barvå. Och jag har också sett att länksektionen behöver uppdateras.

    Med ”den frihetliga anglikanska traditionen” avser jag den konservativa idébildning som utvecklats i Storbritannien och USA, i kontrast till den kontinentala som är desto mera socialt inriktad.

  9. 9 S. O. Pettersson augusti 25, 2009 kl. 19:37

    anglosaxisk?

  10. 10 Luigi augusti 27, 2009 kl. 23:28

    Skrev inte Elfström en i många sätt identisk artikel om Pridefestivalen som din ”Queermarxisterna …” förra sommaren?

  11. 11 Dag Elfström augusti 28, 2009 kl. 2:24

    Luigi:

    Nej.

    Jag skrev en artikel sommaren 2007 som riktade in sig på lite annorlunda saker än Jakobs ledare från i år. Läs den här.

    Förra sommaren skrev jag bara en blänkare om hur illa jag tyckte om pride och att jag retirerade till den värmländska landsbygden. Läs den här.

    I år skrev jag däremot en artikel som i mångt och mycket har samma kritikpunkter som Jakobs artikel. Vi skrev dock artiklarna helt oberoende av varandra. Läs min artikel från tidigare i somras här.

  12. 12 Luigi augusti 30, 2009 kl. 12:29

    very well then

  13. 13 Norra Lappland december 14, 2009 kl. 3:07

    Är inte Norrbottens-Kuriren uttalat rakt konservativ? (Icke rent borgerlig eller liberal)

    Här torde vara ett ganska övertygande bevis: http://www.kuriren.nu/ledare/artikel.aspx?articleid=5015686


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 928,014 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar