Supandet och vuxnas ansvar

Artikelförfattaren i sin ungdoms fagraste vår, som 21-årig student under ekonomnollningen 2001.

Under sommaren har jag festat som i min ungdoms fornstora dagar. Detta av orsaker som bl.a. involverar en flicka och att ha så roligt man kan med kompisarna de få tillfällen man kunnat ses – eftersom jag jobbat i genomsnitt 10 timmar om dagen under en period när alla andra är lediga och vill festa till det. I så måtto har det också varit ett intressant studium av hur alkoholen får en att känna sig fri från vardagsstressen.

Just det sistnämnda är ett tema som det både skrivits böcker och låtar om, jag tänker omedelbart på strofen ”I’ve got my giant hit discoteque album, I empty a bottle and I feel a bit free” ur Clash-låten Lost in the Supermarket. Även svenska Nationalteaterns refräng ”Livet är en fest, håll med om det folk och fä, och om livet är pest – fyllan värmer bäst” kommer snabbt upp i huvudet.

Givetvis har det slagit mig att det är en ohållbar väg att festa hela tiden, det är t.o.m. en farlig väg. Därför läser jag med intresse en artikel i dagens SvD om att ”riskbruket” av alkohol nästan har fördubblats på fyra år bland 25-29-åriga unga män. Jag är visserligen 30 år fyllda, men det är ju faktiskt ingenting som gör artikeln irrelevant för mig i det här läget. Realsiffrorna är att det har ökat från 7% till 13% inom just denna grupp. Inom gruppen 20-24-åriga unga män år har andelen ökat från 9% till 13% under samma period.

Men vad är då ”riskbruk”? För män är det 56 cl ren sprit eller 2,25 flaskor vin per vecka. För kvinnor 36 cl ren sprit eller 1,44 flaskor vin. Jag kan bara konstatera att jag för min del måste vara en riktig kärring, eftersom jag möjligen levt upp till kvinnonivån under sommaren som varit. Och även om jag knappast översteg detta när jag var i tidiga 20-årsåldern, så märks det att man inte är 20 längre. Orken tryter verkligen med åldern – och det är i grunden någonting bra.

Med detta sagt tycker jag att det borde vara en lätt sak för föräldrar att upptäcka att deras barn dricker ”för mycket”. Det tar nämligen tid att öva upp alkoholresistensen, och det har verkligen gått mycket långt när man ligger i riskzonen för vad som enligt de rigorösa svenska hälsomyndigheterna anses vara alkoholproblem.

Vuxnas ansvar när det gäller dåliga vanor, i synnerhet för barn som fortfarande bor hemma, borde betonas mycket mer. Förutom detta måste också sägas att musikens ansvar inte heller kan stickas under stol med. Men skyll inte på samhället eller på friheten – ansvaret sitter alltid i första hand hos den enskilde. Det är verkligen ingen annans fel att man gör någonting som man inte borde eller inte får.

Och slutligen: det är inget fel i att inte tåla så mycket! Det är billigt, och man har förmodligen också roligare eftersom man inte går till överdrift så väldigt många gånger. Visst ska man ha roligt när man är ung. Men det är inte roligt att supa tills man spyr – eller tills man inte kan klara sig själv och blir fullständigt utelämnad åt någon annan.

Jakob E:son Söderbaum

4 Responses to “Supandet och vuxnas ansvar”


  1. 2 TB september 7, 2009 kl. 20:59

    Det man nog ska komma ihåg är att siffror om ”riskbruk” förmodligen är någon sorts medelvärde på en stor population. De individuella variationerna torde vara betydande varför det nog är tämligen ”riskablet” att använda dem som någon sorts gränsvärden.

    Vidare lär det, om jag förstått vetenskapen rätt, vara så att benägenheten att bli alkoholist är ärftlig vilket då innebär att det finns särskilda riskgrupper.

    Alkohol bör således nalkas med ett ganska stort mått av försiktighet och förnuft. Sedan är jag likfullt den förste att erkänna att alkoholen har en del i både vår kultur och andras kulturer vilket gör att man ändå med måttfullhet måste kunna ta till sig av detta kulturarv.

  2. 3 Carl september 11, 2009 kl. 21:52

    Ska man supa till ordentligt kan man gott göra det när man är själv hemma. Då riskerar man inget och framstår inte som en fyllbult.

  3. 4 Söderbaum september 21, 2009 kl. 11:58

    Carl: Jag skulle ju iofs säga att det är mer alkoholistvarning på den som sitter och super ensam hemma, än på den som går ut och festar med kompisarna.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar