T&F i etern

REDAKTIONELLT | Dag Elfström intervjuades idag, i egenskap av redaktör för Tradition & Fason, av SR Västmanlands förmiddagsredaktion. Temat var gentlemannen. Utöver Elfström fanns även Dan Sederowsky, styrelseledamot i Svenska Mustaschklubben, på plats för att reda ut begreppen.

Diskussionen kom bland annat att beröra de klassiska dygderna och samhällets normlöshet, är knappt 30 min inklusive pauser och börjar 12 min och 40 sek in i Del 1.

Lyssna här:

Del 1
Del 2

Programmet är tillgängligt digitalt fram tills måndagen den 23:e november.

Redaktionen

3 Responses to “T&F i etern”


  1. 2 Mikael Andersson oktober 24, 2009 kl. 7:42

    Jag tycker personligt att det är lite märkligt att resonera om att man skall vara gentleman och klä sig på ett visst sätt, ha mustasch, ha top-hat och så vidare vilket görs till viss grad. För mig så är gentleman ett förhållningssätt, inte en stil. Jag har ”turen” att min sambo har ett mansideal som är gentlemans-ideal, vilket passar mig utmärkt.

    På andra hållet så kan kvinnor bli förbannade för att de anser att man behandlar dem som ”förståndshandikappade”, men det är nog mest vänstertjejer skulle jag gissa.

    Sedan i Sverige har ju gentlemannen delvis blivit påhoppad. En gentleman är en toffel vilket är en vanlig syn anser jag. Med risk att låta som en sosse (men jag har studerat såå mycket genus på högskola/universitet) i grund och botten är roller som tilldelas män och kvinnor förtryckande om alla måste stöpas i samma form och vara likadana. Mångfald och att man själv väljer vilket ideal och typ av karaktär man väljer att vara är att föredra 🙂

  2. 3 Michaël Lehman oktober 24, 2009 kl. 10:08

    För mig så är gentleman ett förhållningssätt, inte en stil.

    Stil ingår i gentlemannens idé. (För övrigt kan man icke säga »en stil» som om det funnes flera olika. Antingen har man stil eller icke.)


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 950,446 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar