Våga vägra Pride

Partiledardebatt under Stockholm Pride 2006. Den gången var det Göran Persson som var frånvarande.

Hetsen mot Göran Hägglund för att han inte vill delta i en partiledardebatt under Pridefestivalen skruvas upp. Senast i en ledare i Svenska Dagbladet. Nu driver ledarskribenten i SvD en i jämförelse lugn argumentation och det ligger mycket klokskap i en hel del av det hon föreslår att Göran Hägglund skulle säga vid ett deltagande. Men dock finns fortfarande grundinställningen kvar – delta! Här finns ingen valfrihet! Är det Pride ska man delta och deltar man inte ska man stå vid sidan om och vifta med regnbågsflaggor och se lycklig ut.

Man kan ha vilka åsikter man vill om Pridefestivalen. Jag har mina åsikter och jag tycker inte om Pride. Av många skäl. Och därför väljer jag att inte delta eller vifta med flaggor till stöd för dem som gör det. Det är min fria vilja att avstå från jippot precis som det är andras fria vilja att delta. Det måste vara grundläggande i en demokrati och det måste respekteras.

Under de fyra år jag suttit i Riksdagen har vi nog varje år fått glada uppmaningar frän vår partisekreterare eller någon av hans medarbetare att delta i Pridefestivalen. Jag tycker det är beklagligt och jag tar avstånd från detta. Det är en åsiktsstyrning och en mycket tydlig signal vad man från partiledningen förväntar sig att de förtroendevalda ska göra.

Jag vill inte delta i vad jag betraktar som ett dubbelmoraliskt exhibitionistjippo eller begå våld på mina egna uppfattningar när det gäller vad jag tycker är rätt och fel. Därför ställer jag inte heller upp i något Pridesammanhang.

För många politiker, och inte minst i år när det är valår, känns trycket hårt från partiledningar och politiskt korrekta opinionsbildare att på något sätt delta i Pride-jippot. Nu finns det många politiker, det ska erkännas, som gärna ställer upp i spektaklet och slingrar en rosa boa om halsen och känner sig tillfreds med detta. Men så finns det andra som egentligen inte vill, men känner sig tvingade för att inte hamna på politiska mobbinglistor såväl internt som externt.

I vår stora fina demokrati finns det ett väldigt litet utrymme att ha en annan uppfattning än den politiskt korrekta. Går man en annan väg än den PK-märkta är risken överhängande att buntas samman med extremister av värsta slag.

Det finns säkert enskilda paroller under Pridefestivalen som också jag skulle kunna tänka mig ställa upp på. Men jippot har blivit ett offentligt biktrum där man ska lovprisa gaykulturens alla yttringar och uttryck. Jag vägrar göra detta. Jag har inte ändrat min uppfattning i de grundläggande frågorna och jag tänker inte göra det heller för att bli politiskt korrekt och accepterad i den politiska elitens salonger.

Jag vill inte förbjuda Pride-festivalen. Låt den pågå och låt alla som vill delta av vilka skäl de än gör det. Men kräv inte att alla ska tycka lika och kräv inte att stödet måste manifesteras för att man ska slippa bli hudflängd i media.

Jag tycker Göran Hägglund gör rätt och önskar att fler politiker hade följt hans linje. För tro inte att alla politiker som ställer upp i jippot gör det av övertygelse.

Våga vägra Pride!

Rolf K Nilsson

9 Responses to “Våga vägra Pride”


  1. 1 holmqwist juli 16, 2010 kl. 13:09

    Mycket bra skrivet!

  2. 3 Fältmarskalken juli 16, 2010 kl. 16:51

    Tillåt mig att uttrycka min djupaste sympati för den högst hedervärde Riksdagsledamoten Nilsson i det att han vågar stå upp för etik och moral. Vore fler politiker som denne hedersman skulle vårt samhälle te sig mycket annorlunda.

  3. 4 Fältmarskalken juli 16, 2010 kl. 17:05

    Såsom jag framfört i ett inlägg i en parallell diskussion är det kanske icke samhällets uppgift att styra över hur de s.k. homosexuella ordnar sina liv. Detta är således ett sprörsmål mellan dem och deras samvete.

    Dock kan jag icke underlåta att ge några hänvisningar till den Heliga Skrift där detta problemområde berörs:

    – 3:e Mosebok 18:23
    – 1:a Korintierbrevet 6:9-11
    – Romarbrevet 1:26-27

    Detta förefaller mig vara helt fullgoda skäl för varje politiker att avstå från det avskyvärda jippo som den s.k. Pridefestivalen utgör.

  4. 5 Alexander juli 17, 2010 kl. 13:37

    Framför allt får ju redan Pride med råge den publicitet det förtjänar. Någon gjorde en jämförelse mellan Pride, som det skrivs enormt mycket om, med ex. Jesus-sammankomsten i Stockholm som lockade mycket mer deltagare, men som knappt fick notiser i tidningarna. Om något bör man uppmana deltagande i andra typer av evenemang som förbises av politiker, INTE Pride. Må vara att homosexuella historiskt sett varit diskriminerade, men i dagsläget tycker jag absolut att HBTQ-frågor diskuteras tillräckligt.

  5. 6 Stoller juli 18, 2010 kl. 21:29

    ”… i dagsläget tycker jag absolut att HBTQ-frågor diskuteras tillräckligt.”

    – Årets understatement!

    Det finns ett stort och mycket allvarligt demokratiskt underskott i dagens Sverige. Här får man tycka vad man vill – så länge man tycker ”rätt” enligt etablissemanget. Pride-spektaklet är ett tydligt exempel på detta.

    Det finns homosexuella som hatar pride. De hatar att framställas som ytliga, spåndumma, sexfixerade, personlighetsstörda vrak med extremradikala politiska åsikter. Men Gud nåde den svenske politiker, kändis eller journalist som inte okritiskt hyllar detta osmakliga jippo. Den människan får löpa gatlopp. Varför?

    Hägglund har inte tagit avstånd från pride. Han har tidigare deltagit. Denna gång, ett valår, har han andra prioriteringar. Detta räcker för att heterofoba, kristofoba och radikala media och politiska motståndare ska gå fullständigt i taket.

    Känns det som att vi lever i ett sunt samhälle?

  6. 7 Fältmarskalken juli 19, 2010 kl. 8:39

    ”Hägglund har inte tagit avstånd från pride. Han har tidigare deltagit. Denna gång, ett valår, har han andra prioriteringar. Detta räcker för att heterofoba, kristofoba och radikala media och politiska motståndare ska gå fullständigt i taket.”

    Även hedervärda politikers feghet i denna fråga är förunderlig. Varför vågar icke herr Hägglund ta bladet från mun och å det skarpaste fördöma detta avskyvärda osedliga spektakel? Herr Hägglunds otydlighet i denna fråga länder honom i detta avseende icke till någon heder.

    Icke skulle den politiker som vågar uyttrycka sin avsky ha något att förlora. Det är min fasta övertygelse att folkflertalet icke uppskattar spektaklet. Det hela för tankarna till den danske skriftställaren H.C. Andersens saga ”Kejsarens nya kläder” där alla inser att allt är fel och falskt men där ingen vågar säga något förrän en gosse utbrister ”Kejsaren är naken”.

    Vem av våra politiker vågar ta gossens roll när det gäller denna ”saga”?

  7. 8 Thomas juli 27, 2010 kl. 17:29

    Rolf K Nilsson,

    ”… Det finns säkert enskilda paroller under Pridefestivalen som också jag skulle kunna tänka mig ställa upp på. Men jippot har blivit ett offentligt biktrum där man ska lovprisa gaykulturens alla yttringar och uttryck. Jag vägrar göra detta. Jag har inte ändrat min uppfattning i de grundläggande frågorna och jag tänker inte göra det heller för att bli politiskt korrekt och accepterad i den politiska elitens salonger…”

    Jag tackar för ett högst befriande inlägg! Därutöver upprepar jag min uppmaning om att erfarna politiker med en mer distinkt konservativ världsbild ska bryta sig ur sina resp partier och starta ett nytt, socialkonservativt parti, senast till valet år 2014.

    Mvh

  8. 9 Allianspartisten juli 27, 2010 kl. 17:57

    ”Därutöver upprepar jag min uppmaning om att erfarna politiker med en mer distinkt konservativ världsbild ska bryta sig ur sina resp partier och starta ett nytt, socialkonservativt parti, senast till valet år 2014.”

    Jag tror inte nya partibildningar löser denna problematik. Det finns kanppast plats för ett femte parti på den borgerliga sidan varför ett nytt parti bara kommer att spela den rödgröna sörjans kamrater i händerna. Bättre då att verka för sin sak inom befintliga borgerliga partier. Det är endast detta som kan göra reell skillnad medan ett stärkande av den rödgröna sörjans allians inför 2014 är direkt kontraproduktiv.

    Själv ser jag gärna en valallians inför valet 2014, under gemensam beteckning men med olika listor. I detta alternativ skulle det mycket väl gå att sätta upp listor med socialkonservativa kandidater som inte nödvändigtvis behöver tillhöra samma parti. I praktiken skulle detta förmodligen bli listor med moderater och kristdemokrater.


Kommentera

Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Emprons informationsportal Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 929,046 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar