Hellre lyktstolpe än stolpskott

Sveriges populäraste lyktstolpe?

Facebook är hem till många mer eller mindre märkliga skapelser. En sådan är gruppen ”Kan den här lyktstolpen få fler fans än Mona Sahlin?”.

Svaret på frågan som gruppen ställer är ett rungande ja. På mindre än ett dygn har över 16 000 anslutit sig, och gruppen växer med över tusen personer i timmen. Mona Sahlin har färre än 4000 fans på Facebook. Ett antal mer eller mindre lysande kommentarer visar varför folk föredrar lyktstolpen framför Mona Sahlin.

Ett återkommande tema är att båda finansieras med skattepengar, men lyktstolpen gör i alla fall nytta för samhället. Jag skulle vilja gå längre och säga att den ekonomiska skada Sahlin skulle kunna göra för landet om hon fick makten med råge skulle motsvara kostnaden för att driva alla lyktstolpar i hela landet. Så gå med i Sveriges just nu snabbast växande folkrörelse du också!

Patrik Magnusson

4 Svar to “Hellre lyktstolpe än stolpskott”


  1. 1 Allianspartisten februari 8, 2010 kl. 17:57

    Patrik,
    ”Jag skulle vilja gå längre och säga att den ekonomiska skada Sahlin skulle kunna göra för landet om hon fick makten med råge skulle motsvara kostnaden för att driva alla lyktstolpar i hela landet.”

    Här, med all respekt, tror jag du gör dig skyldig till en underdrift. Kamrat Sahlins förmåga att ställa till ekonomisk skada, i synnerhet i sällskap med den illröde kamraten Ohly, motsvarar med all säkerhet driftkostnaden för lyktstolpar 1000-tals gånger. Kamrat Ohly har ju t.ex. lovat att höja skatterna med 50 miljarder vilket i skadeverkan räknat säkerligen har en mulitplikatoreffekt.

    Min slutsats är dessvärre att de röda kamraternas skadeverkan snarare bör mätas i värdet av kärnkraftverk än i driftkostnaden för lyktstolpar.

    För övrigt tackar jag för tipset om gruppen, den har nu fått ytterligare en hängiven medlem…

  2. 2 essenonvideri februari 8, 2010 kl. 19:15

    ”Här, med all respekt, tror jag du gör dig skyldig till en underdrift.”

    Du har självfallet rätt. Kanske är det min svaghet för det brittiska som lockar mig till ”understatements”, eller så är det så att min fantasi helt enkelt inte räcker till för att föreställa mig hur miserabelt olyckligt det vore med en rödgrön seger.

  3. 3 kajakrille februari 12, 2010 kl. 8:42

    En lyktstolpe kan vara vacker! 🙂


  1. 1 Runqvist » Kan den här lyktstolpen få fler fans än Mona Sahlin? Trackback vid februari 9, 2010 kl. 1:29

Lämna en kommentar





Organisationer & information


Konservativt Forum samlar klassiskt konservativa runtom i Sverige till diskussion och arrangerar bl.a. en årlig konferens.



Informationsportalen Konservatism.se har utmärkta sammanfattningar och fördjupningsmaterial om konservatism på svenska.


Föreningen Heimdal i Uppsala är Sveriges största och äldsta politiska studentförening. Föreningen verkar sedan 1891 för en reformvänlig konservatism.



Sprid ordet... stöd Tradition & Fason på Facebook!

Antal besökare

  • 1 066 668 träffar
Bloggtoppen.se

Politik bloggar